Σχόλια στο Ευαγγέλιο της Κυριακής

08,Nov

ΚΥΡΙΑΚΗ Η΄ΤΟΥ ΛΟΥΚΑ (Ι΄, 25-37)

kalos samaritisΑνάμεσα στις Παραβολές του Χριστού που ξεχωρίζουν ιδιαίτερα είναι του Καλού ή Σπλαχνικού Σαμαρείτη. Όχι  μόνο, γιατί η δράση των πρωταγωνιστών και η εξέλιξη της υπόθεσης κρατούν αμείωτο το ενδιαφέρον και την προσοχή μας. Το σπουδαιότερο είναι ότι, καθώς ο Λόγος του Χριστού φωτίζει τον εσωτερικό μας κόσμο, μπορεί να προκληθούν σοβαρές αναθεωρήσεις στους στόχους μας και ανατροπές στη ζωή μας. Μάλιστα, είναι ιδιαιτέρως επίκαιρα τα μηνύματα της Παραβολής στους κρίσιμους καιρούς μας.

Ο «εκπειράζων» νομικός

          Είναι γνωστή η στάση των Φαρισαίων και των Γραμματέων απέναντι στον Ιησού: πονηρή, σταθερά προκλητική, δαιμονιώδης. Εναρμονισμένη μ’ αυτήν φαίνεται και η συμπεριφορά του νομομαθούς που εμφανίστηκε μπροστά στο Διδάσκαλο, πειράζοντάς τον με ερώτηση για την αιώνια ζωή. Αν δεν ήταν «βαλτός» από τους Φαρισαίους, όπως υποστηρίζουν κάποιοι ερμηνευτές, πάντως, ήθελε να πειράξει το Χριστό, είτε για να δείξει την υποτιθέμενη ανωτερότητά του, είτε, για να τον εξευτελίσει, ο κουτοπόνηρος, μπροστά στο πλήθος. Όμως, τί κρίμα γι’ αυτόν! Όπως θα δούμε, τα πράγματα εξελίχτηκαν ακριβώς αντίθετα  προς τους πονηρούς λογισμούς του. Ο Κύριος, αντί να απαντήσει αμέσως, τον ερωτά τί λέει ο Νόμος και πώς τον ερμηνεύει αυτός, ως νομομαθής. Του απαντά, σωστά, για την απεριόριστη αγάπη που χρωστούμε  στο Θεό και προς τον πλησίον. Στην προτροπή του Ιησού, να εφαρμόζει αυτές τις εντολές, ο νομικός, θέλοντας να δικαιολογηθεί, τον ρωτάει, ποιος είναι ο πλησίον. Έτσι, λοιπόν, του δίνει  την αφορμή να πει την ωραιότατη παραβολή. Θεωρώντας την πασίγνωστη, δε θα την παραθέσουμε εδώ. Μπορούμε, όμως, να δούμε τα πρόσωπα και τις συμπεριφορές τους, ώστε να βγάλομε τα συμπεράσματά μας.

Αδιαφορία και ευσπλαχνία

Η πορεία ενός ανθρώπου από την Ιεριχώ προς την Ιερουσαλήμ και η περιπέτειά του με τους ληστές  γίνεται αφορμή να φανεί τί κρύβουν στην καρδιά τους τα τρία βασικά πρόσωπα: ο ιερέας, ο Λευίτης και ο Σαμαρείτης. Οι δύο πρώτοι, όχι μόνο ανήκαν στην ίδια κοινωνία και θρησκεία με τον πληγωμένο, αλλά υπηρετούσαν στο ναό και γνώριζαν πολύ καλά το Νόμο του Θεού. Αλλά, δυστυχώς, δεν τον εφάρμοσαν. Και οι δύο «αντιπαρήλθον». Προσπέρασαν αδιάφοροι το συνάνθρωπό τους. Φαντάζομαι ότι όλοι μας θα έχομε τέτοιες εμπειρίες: να μας προσπερνούν δικοί μας άνθρωποι, αμίλητοι, σαν άγνωστοι, αφήνοντάς μας αβοήθητους στη μοναξιά μας. Πίκρα και παράπονο να πνίγουν την καρδιά, κι απάντηση στο μεγάλο «γιατί» να μην υπάρχει. Δεν ξέρω, όμως, και πόσοι από μας δεν κάνομε τα ίδια με τους Ιουδαίους της παραβολής, αδυνατώντας να αντιμετωπίσουμε με θάρρος τον εαυτό μας, που έμαθε να «κρύβεται» καλά, ιδιαίτερα στις μέρες μας, με την κυκλοφορία τόσων αγνώστων και «υπόπτων» τριγύρω μας. Ας αναρωτηθούμε, όμως, μήπως, ανάμεσα σ’ αυτούς, εντελώς άγνωστος, βρίσκεται ο Χριστός, ως άστεγος, άνεργος, άρρωστος, μετανάστης, πεινασμένος, ξεχασμένος! Ευτυχώς, όμως, που εμφανίστηκε ο Σαμαρείτης. Από μια περιοχή με έντονη την ανάμειξη πολλών διαφορετικών πίστεων, ιδεών, πολιτιστικών στοιχείων. Σε έχθρα πολύ παλιά με τους Ιουδαίους, δεν περίμενε κανείς τίποτα καλό απ’ αυτόν. Κι όμως, σπλαχνίστηκε τον πληγωμένο. Τον περιποιήθηκε σα δικό του. Τον πήγε στο κοντινό πανδοχείο, όπου τον φρόντισαν πιο πολύ. Πλήρωσε τα έξοδα κι ανάλαβε όσα θα χρειαζόταν παραπάνω. Μόλις τέλειωσε την Παραβολή, ο Ιησούς ρώτησε το νομικό, ποιον από τους τρεις θεωρεί ως τον «πλησίον». Κι απαντάει αυτός, «εκείνον που τον σπλαχνίστηκε». Για άλλη μια φορά  θαυμάζομε τη σοφή παιδαγωγία του Κυρίου. Χωρίς να προσβάλει τον υπερφίαλο νομομαθή, οδήγησε αυτόν και το πλήθος στον υπέροχο κόσμο της θεϊκής αγάπης. Όπως και σε πολλές άλλες περιπτώσεις, ο διάλογος και ο τρόπος Του ενεργούν λυτρωτικά,  δίνοντας επαναστατικά μηνύματα στις σχέσεις των ανθρώπων.

Ποιος είναι ο Καλός Σαμαρείτης;

 Αυτός ήταν ο Σαμαρείτης: χωρίς παρωπίδες, εφάρμοσε εμπράκτως την αγάπη. Με ανιδιοτέλεια, με θυσία χρόνου και χρήματος, ίσως και με κίνδυνο της ζωής του. Σ’  έναν άγνωστο και «εν δυνάμει» εχθρό του. Έγινε, έτσι, αιώνιο σύμβολο προσφοράς προς το συνάνθρωπο. Πρότυπο της γνήσιας αγάπης: πάνω από θρησκευτικά, κοινωνικά, φυλετικά και εθνικά όρια. Με συμπόνια και δάκρυα για όλους τους πάσχοντες αδελφούς του Κυρίου, που είναι τόσο κοντά μας, τόσο «δικοί» μας, σαν τον εαυτό μας. Από την αρχαιότητα, αμέτρητες νομοθεσίες έχουν θεσπίσει οι άνθρωποι, για να οικοδομήσουν μια δίκαιη κοινωνία. Ο θεόσδοτος Μωσαϊκός Νόμος στόχευε σ’ αυτό ακριβώς, αλλά, με σεβασμό σ’ Εκείνον που δημιούργησε και συντηρεί τη ζωή και το Σύμπαν. Οι Φαρισαίοι, παρερμηνεύοντάς τον, έφτιαξαν ένα δικό τους «κόσμο», αντίθετο μ’ αυτόν του Χριστού, που ανοίγει νέους ορίζοντες. Το κήρυγμά Του είναι αιώνιο, οικουμενικό, γιατί η αγάπη Του αγκαλιάζει όλη την οικουμένη. Ασύγκριτο με οποιαδήποτε «θύραθεν» σοφία, καθώς εγκαθιδρύει το «Βασίλειον της Χάριτος», πέρα και πάνω από τα όρια των ανθρωπίνων νόμων. Πατέρες όπως ο Χρυσόστομος, είδαν να συμβολίζει ο Σαμαρείτης το Χριστό, που παίρνει μαζί Του την πληγωμένη ανθρωπότητα, και την περιποιείται, αίροντας τις αμαρτίες της, για να την οδηγήσει από τον κόσμο (Ιεριχώ) στον Παράδεισο (Ιερουσαλήμ). Στο μεταξύ, στο πανδοχείο της Εκκλησίας παρέχεται η θεραπεία των πληγών, μέχρι την επιστροφή του Χριστού, στη Δευτέρα Παρουσία! Στο διάβα των αιώνων, πολλοί προσπάθησαν να μιμηθούν τον Καλό Σαμαρείτη, που απλόχερα «δάνεισε» και το όνομά του σε συλλόγους και οργανώσεις. Χωρίς να αμφισβητούμε τις προθέσεις  κανενός, αναρωτιόμαστε μόνο, αν οι χριστιανοί δικαιούνται να ενεργούν αυτόνομα, ατομοκεντρικά κι όχι χριστοκεντρικά. Ουσιαστικά, δηλαδή, έξω από την Εκκλησία. Ή, να ενισχύουν «μη κερδοσκοπικές» οργανώσεις που δρουν χωρίς διαφάνεια, «φιλανθρωπικά», με διάφορα προσωπεία. Η ορθόδοξη αντίληψη είναι διαφορετική, αλλά, δυστυχώς, πολλοί ζουν και ενεργούν με καθαρό κοσμικό φρόνημα, μέσα  στην άγνοια και την υποτίμηση της Παραδόσεώς μας. Όπως και σύγχρονοι Γέροντες έλεγαν, πιστεύουμε πως το καλό, μόνο με το Χριστό δικαιώνεται. Γιατί, κι ο Ίδιος είπε ότι: «αυτός που δεν είναι μαζί μου, είναι εναντίον μου, κι όποιος δε συνάγει μαζί μου, σκορπίζει» (Ματθ. ΙΒ΄,30).

Ν.Σ.

   

Εσπερινός Εγκαινίων του Ιερού Ναου Αγίας Άννης

Ενορία Ευαγγελίστριας – Λήψη από ελικόπτερο

Κοπή Βασιλόπιτας με τον Κώστα Μακεδόνα 21/1/2018

Παρασκευή πρόσφορου

     

Επισκέπτες της Ιστοσελίδας

3649374

RSS Ορθόδοξος Συναξαριστής

  • Το εορτολόγιο της ημέρας
    ..:: Ορθόδοξος Συναξαριστής ::..Σήμερα 28/03/2024 εορτάζουν:Όσιος Ιλαρίων ο ΝέοςΆγιος Ηρωδίων ο ΑπόστολοςΟσία Γαβριηλία (Παπαγιάννη), η Κωνσταντινουπολίτις, η εν Λέρω τελειωθείσαΌσιος Στέφανος ο ΘαυματουργόςΆγιος Ευστράτιος ο Νηστευτής ο ΟσιομάρτυραςΌσιος Ησύχιος ο ΙεροσολυμίτηςΆγιος Boyan ο επονομαζόμενος Enravota πρίγκιπας των ΒουλγάρωνΌσιος Ιλαρίων εκ ΡωσίαςΌσιος Διονύσιος ο ΕλεήμωνΌσιος Ιωάννης εκ Γεωργίας1. Περιττώς αναφέρεται από ορισμένους συναξαριστές η μνήμη του […]
Go To Top