Σχόλια στο Ευαγγέλιο της Κυριακής

26,Oct

ΚΥΡΙΑΚΗ Ζ΄ΤΟΥ ΛΟΥΚΑ (Η΄, 41-56)

        normal_xristos  Από τη στιγμή που ο Ιησούς Χριστός επισκέπτεται τη ζωή των ανθρώπων, απαλύνει τον πόνο τους,  οδηγεί στη σωτηρία. Τα δύο θαύματα που περιγράφονται στη σημερινή ευαγγελική περικοπή δεν είναι καθόλου τυχαία. Εκτυλίσσουν μπροστά μας σοβαρότατα ζητήματα, που ενδιαφέρουν  διαχρονικά όλους τους ανθρώπους. Με τη βοήθεια του Λόγου του Θεού, μπορεί κι εμείς να οδηγηθούμε στο ξέφωτο, μέσα από το ζόφο, που,  λίγο πολύ, όλους μας κυκλώνει.

Οι θαυματουργίες του Χριστού

          Μετά από τα εκπληκτικά θαύματα στη Λίμνη της Τιβεριάδος και στη χώρα των Γεργεσηνών, ο Κύριος επιστρέφει στην Καπερναούμ, όπου ο κόσμος τον υποδέχεται με πολλή χαρά. Εκεί, λοιπόν, ο Ιάειρος, άρχοντας της συναγωγής, τον θερμοπαρακαλεί να πάει στο σπίτι του, όπου βρισκόταν η μονάκριβη κόρη του, δώδεκα χρονών, μισοπεθαμένη. Καθώς πηγαίνει ο Ιησούς, μέσα από το πλήθος που τον περικυκλώνει ασφυχτικά, μια γυναίκα, που  επί δώδεκα χρόνια  υποφέρει με αιμορραγία, τον πλησιάζει αθόρυβα και, μόλις αγγίζει το ιμάτιό Του, θεραπεύεται. Στο διάλογο που ακολουθεί με τον Πέτρο, ο Χριστός αποκαλύπτει ότι ένιωσε μια δύναμη να εξέρχεται από μέσα Του! Στη συνέχεια, έντρομη η γυναίκα τον πλησιάζει και διακηρύσσει μπροστά σ’ όλους πως θεραπεύτηκε. Εκείνος την καθησυχάζει, επαινώντας τη για την πίστη της. Στο σημείο αυτό, ο ιερός Χρυσόστομος λέει ότι ο Χριστός διαλύει το φόβο και την πλάνη της γυναίκας και παρουσιάζει σ’ όλους την πίστη της, για να ζηλέψουν και να τη μιμηθούν κι άλλοι. Με λόγια γλυκά, πατρικά, της μεταδίδει θάρρος, αυτοπεποίθηση. Αλλά, και με το θαύμα, κερδίζει τον αρχισυνάγωγο, ενισχύοντας την αδύνατη πίστη του. Εδώ καταλαβαίνομε τη σημασία της συνύπαρξης των δύο θαυμάτων. Στο μεταξύ, φτάνει η πληροφορία του θανάτου της κόρης του Ιαείρου. Όμως, ο Κύριος δε βιάζεται. Προφανώς, για να διαπιστωθεί ο θάνατος και να μην αμφιβάλλει κανείς. Καθησυχάζει το συντετριμμένο πατέρα. Μπαίνοντας στο σπίτι, βγάζει τον κόσμο έξω κι αφήνει μόνο τους τρεις μαθητές και τους γονείς του νεκρού πια παιδιού. Και, ενώ όλοι έκλαιγαν δυνατά, ό λόγος του Αρχηγού της ζωής ηχεί δυνατά, για να αναστήσει τις νεκρές ψυχές: «Μην κλαίτε. Δεν πέθανε, αλλά κοιμάται». Για να εισπράξει  την κοροϊδία των ανθρώπων που ζουν σαρκικά, στον κόσμο των πέντε αισθήσεων, σκέφτονται «υλιστικά». Έτσι φτάνει η κορυφαία στιγμή: ο Ιησούς, κρατώντας το χέρι του κοριτσιού, φωνάζει δυνατά, κόρη, σήκω. Και, να, η ψυχή της γύρισε στο σώμα. Αναστήθηκε. Εκείνος πρόσταξε να της δώσουν φαγητό, δείχνοντας, και μ’ αυτό τον τρόπο, τη συμπόνια Του, αλλά και την αλληλεξάρτηση σώματος και ψυχής. Κι έμειναν κατάπληκτοι οι γονείς της, ενώ ο Χριστός  παράγγειλε να μην πουν σε κανένα το γεγονός.

Θαύματα, απιστία και πίστη

          Θαυμάζομε την παιδαγωγία  και τη θεραπευτική του Ιησού. Κι είναι ανάγκη να ερμηνεύσομε σωστά τα θαύματα, καθώς, πολλοί είναι αυτοί που τα παρεξηγούν, αγνοώντας το σκοπό τους. Σίγουρα, δε γίνονται για εντυπωσιασμό ή εκβιασμό της πίστης των ανθρώπων. Παρατηρούμε ότι, από τη μια μεριά, για να πραγματοποιηθούν, απαιτείται η πίστη, κι από την άλλη, οι θεραπείες έρχονται ως επιβράβευσή της. Έτσι εξηγείται και η  μυστικότητα που, πολλές φορές, ζητούσε-όπως στην περίπτωση της κόρης του Ιαείρου, που, φαίνεται πως ο Κύριος δεν ήθελε να προκαλέσει το φθόνο των Φαρισαίων. Πάντως, στο βάθος, τα θαύματα ενισχύουν την πίστη των «αδύνατων» πνευματικά, ως «σημεία» της Βασιλείας του Θεού, την οποία οι πιστοί βιώνουν μέσα τους και στη μυστηριακή ζωή της Εκκλησίας. Επιχειρώντας μια «δεύτερη ανάγνωση» της περικοπής, παρατηρούμε, ακριβώς, την περιπέτεια της απιστίας και της πίστης. Παλεύοντας ανάμεσά τους ο δυστυχισμένος πατέρας, καταφεύγει στο  Χριστό, χωρίς να έχει ξεκαθαρισμένη άποψη γι’ Αυτόν. Στην ίδια «συχνότητα», βέβαια, φαίνεται να λειτουργεί και το πλήθος. Γι’ αυτό έχουν δίκιο οι ερμηνευτές που σημειώνουν την προσδοκία των πολλών για θαύματα, κι όχι αγάπη στο πρόσωπο και την όλη παρουσία του Κυρίου. Μήπως, όμως,  δε συμβαίνει και σήμερα το ίδιο; Ενώ όλη η Δημιουργία  αποτελεί ένα θαύμα, με αποκορύφωμα τον άνθρωπο, πόσοι είναι εκείνοι που αναπέμπουν ευχαριστίες στο Θεό, χωρίς να περιμένουν κάποιο «σημάδι» της παρουσίας Του στη ζωή τους; Στην αντίθετη κατεύθυνση είδαμε να πορεύεται η αιμορροούσα. Φέροντας το βάρος της εξαντλητικής ασθένειας και το στιγματισμό της κοινωνίας, τολμά να επιχειρήσει τη θεραπεία της, διαθέτοντας καλό λογισμό και απόλυτη εμπιστοσύνη στον Κύριο. Με μια σιωπηρή, παράτολμη ενέργεια, πετυχαίνει πολύ περισσότερα από όσα προσδοκούσε: όχι μόνο τη σωματική θεραπεία, αλλά και την ψυχική ισορροπία και την ανύψωσή της στην κοινωνία. Αλήθεια, ποιος από μας δε ζηλεύει την πίστη και την αποφασιστικότητά της; Ποιος δε θα ήθελε να εισπράξει τον έπαινο του Κυρίου; Ένα άλλο πολύ σοβαρό ζήτημα που αναδύεται είναι η αντιμετώπιση του θανάτου, τον οποίο ο Χριστός χαρακτηρίζει ως «ύπνο». Η Εκκλησία, εφαρμόζοντας τη διδασκαλία Του, πάντοτε μιλούσε για «κοίμηση» των πιστών, για «κοιμητήρια» και «κεκοιμημένους». Οι αναστάσεις που πραγματοποιεί ο Χριστός προμηνύουν τη γενική ανάσταση των νεκρών στη Δευτέρα Παρουσία, την οποία συνεχώς προσδοκούμε, για να περάσομε στην Αιώνια ζωή. Βιώνοντας τη δραματικότητα τούτης της ζωής, ας μην απελπιζόμαστε. Ο Κύριος έρχεται, μόνο που τον εμποδίζουν τα εγκλήματα, οι αμαρτίες, η απανθρωπιά μας. Συγκλονισμένοι από τις απάνθρωπες  συμπεριφορές των μεγάλων σε βάρος αθώων παιδιών, που αποκαλύπτονται, ιδιαίτερα τον τελευταίο καιρό, ας παρακαλέσουμε Εκείνον που τα αγάπησε όσο κανείς, να τα γλυτώνει από τα δίκτυα των πονηρών που  τα εκμεταλλεύονται σκληρά, με τρομερά προσχήματα, δήθεν, για το καλό τους. Όπως λέει ο Άγιος Νικόλαος Βελιμίροβιτς, «ο Χριστός θα περπατάει αργά, καθαρίζοντας το δρόμο Του…Κύριε, κατεύθυνέ μας προς το στόχο Σου. Είναι καιρός να ωριμάσει ο κόσμος. Φώτισέ μας με το φως Σου, γιατί στον ίσκιο δεν ωριμάζει τίποτα. Κάτω από τις ακτίνες Σου το λογικό μας θα ωριμάσει και η ψυχή μας θα μεγαλώσει πολύ. Και εμείς θα γίνουμε ένα μαζί Σου, όπως εσύ, Κύριε, ένα με τον ουράνιο Πατέρα. Αμήν»(«ΑΡΓΑ ΒΑΔΙΖΕΙ Ο ΧΡΙΣΤΟΣ», σελ.36-37).

Ν.Σ.

Εσπερινός Εγκαινίων του Ιερού Ναου Αγίας Άννης

Ενορία Ευαγγελίστριας – Λήψη από ελικόπτερο

Κοπή Βασιλόπιτας με τον Κώστα Μακεδόνα 21/1/2018

Παρασκευή πρόσφορου

     

Επισκέπτες της Ιστοσελίδας

3649611

RSS Ορθόδοξος Συναξαριστής

  • Το εορτολόγιο της ημέρας
    ..:: Ορθόδοξος Συναξαριστής ::..Σήμερα 29/03/2024 εορτάζουν:Β' ΧαιρετισμοίΆγιος Μάρκος επίσκοπος Αρεθουσίων, Κύριλλος διάκονος, και των εν Ασκάλωνι και Γάζη παρθένων γυναικών και ιερωμένων ανδρώνΆγιοι Ιωνάς, Βαραχήσιος και οι συν αυτοίς Ζανιθάς, Λάζαρος, Μαρουθάς, Ναρσής, Ηλίας, Μάρης, Άβιβος, Σιμιάθης και Σάββας (ή Σώθα)Άγιος Διάδοχος επίσκοπος ΦωτικήςΆγιος Ευστάθιος ο Ομολογητής επίσκοπος Κίου ΒιθυνίαςΌσιος Ησύχιος ο ΣιναΐτηςΌσιοι Ιωνάς, Μάρκος […]
Go To Top