«Η ΚΛΙΜΑΞ»  ΚΑΙ «Η ΓΕΦΥΡΑ»

13,Απρ

Του Πρωτ. Ευαγγέλου Παχυγιαννάκη

ti-einai-o-megalos-kanonas-Aenai-EpAnastasiΣε ένα από τα τροπάρια του Κανόνος των Χαιρετισμών της δ΄ωδής (τό γ΄) αποκαλούμε την Παναγία μας «Κλῖμαξ» και «Γέφυρα». «…χαῖρε κλῖμαξ γῆθεν,* πάντας ἀνυψώσασα χάριτι·* χαῖρε ἡ γέφυρα ὄντως* ἡ μετάγουσα,* ἐκ θανάτου πάντας*, πρὸς ζωὴν τοὺς ὑμνοῦντάς σε». Σε μετάφραση: «Χαίρε, Παναγία μας, που με τη χάρη σου ανύψωσες όλους από τη γη στον ουρανό· χαίρε συ πού είσαι η γέφυρα που πραγματικά μεταβιβάζεις όλους από τον θάνατο στη ζωή, εκείνους, που με κατάνυξη και ευλάβεια σε υμνούνε». Στο τροπάριο αυτό ο ποιητής παρομοιάζει την Παναγία με κλίμακα, με σκάλα.
Στο βιβλίο της Γενέσεως (28.12) ο πατριάρχης Ιακώβ, φεύγοντας με τη συμβουλή της μητέρας του προς την Χαράν, στάθηκε να διανυκτερεύσει στην ύπαιθρο, στην περιοχή της Βαιθήλ. Ξάπλωσε να κοιμηθεί χρησιμοποιώντας μια σκληρή πέτρα για μαξιλάρι. Στρώμα είχε το κρύο χώμα της γης και σκέπασμα τον ουρανό με τ’ αστέρια του. Εκείνη τη νύχτα έμελε να περάσει την πιο συγκλονιστική νύχτα της ζωής του. Ενώ κοιμόταν είδε ένα αποκαλυπτικό και ενθαρρυντικό όνειρο όνειρο. Είδε μια πανύψηλη σκάλα. Η βάση της στηρίζονταν στη γη και η κορυφή της έφτανε ψηλά ὥς τον ουρανό. Πάνω σ’ αυτή τη σκάλα ανεβοκατέβαιναν Άγγελοι. «Ὁ δὲ Κύριος ἐπεστήρικτο ἐπ’ αὐτῆς…». Το περιστατικό αυτό ενέπνευσε τον υμνογράφο να παρομοιάσει την Παναγία μας με Κλίμακα, και όπως η κλίμακα ενώνει τα κάτω με τα επάνω, τη γη με τον ουρανό, έτσι και η Παναγία σαν νοητή κλίμακα ενώνει με τη χάρη της τον ουρανό με τη γη. Η Παναγία είναι η σκάλα από την οποία κατέβηκε ο Θεός από τον ουρανό στη γη με την ενσάρκωσή του, αλλά συγχρόνως γίνεται και η σκάλα για να ανέβουν, να υψωθούν οι άνθρωποι από τη γη στον ουρανό. Το ίδιο πάλι, η Παναγία μας παρομοιάζεται με την γέφυρα που απλώθηκε πάνω από την άβυσσο της απωλείας για να μπορέσουν οι αμαρτωλοί άνθρωποι να  μεταφερθούν από τη σκοτεινή άβυσσο στη φωτεινή χώρα του αιωνίου φωτός. Η Παρθένος Μαρία στη συνείδηση του ορθοδόξου λαού αποτελεί τη μυστική κλίμακα που συνδέει τη γη με τον ουρανό. Η κατάβαση του ακτίστου Θεού στον κτιστό κόσμο, διά της ενανθρωπήσεως του δευτέρου προσώπου της Αγίας Τριάδος, του Υἱοῦ καὶ Λόγου τοῦ Πατρὸς  και η πρόσληψη της ανθρωπίνης φύσεως και η άνοδός της διά της αναλήψεως του Χριστού στους ουρανούς, αποτελεί το μέγα σωτηριώδες μυστήριο και το πλήρωμα της «ὑπέρ ἡμῶν θείας οἰκονομίας». Και αυτό το μυστήριο το διακόνησε σιωπηλά η Υπεραγία Θεοτόκος με το να γίνει η Κλίμακα να κατεβεί ο Χριστός «εἰς τὰ ίδια καὶ ἀναλαβών τὴν ἀνθρωπίνην φύσιν συνεκάθισεν αυτήν  εἰς τὰ δεξιὰ τοῦ Πατρὸς, ὅπου ἦν τὸ πρότερον». Ο άνθρωπος με την περιορισμένη λογική του δεν μπορεί να συλλάβει το «μέγα» τούτο μυστήριο της φιλανθρωπίας του Θεού, ο Θεός όμως δεν βιάζει τη φύση ούτε τους νόμους που έθεσε σε αυτήν. Γι’ αυτό για τα υπερφυσικά αυτά, μυστηριώδη σωτηριολογικά γεγονότα πάντοτε προετοιμάζει τον άνθρωπο και την Ιστορία. Ποτέ δεν εισβάλλει ξαφνικά, χωρίς καμιά προειδοποίηση, ούτε καταλύει την τάξη που ο Ίδιος έθεσε στον κόσμο, απλά προετοιμάζει τη φύση για να δεχθεί «τα ὑπέρ φύσιν».   Έτσι έγινε και με την Υπεραγία Θεοτόκον, προετοίμασε όλους τους λαούς για να δεχθούνε «τὴν ὡραιότητα τῆς παρθενίας καὶ τὸ ὑπέρθεο κάλλος» της Παναγίας, ώστε να γίνει η Χώρα του Αχωρήτου και ο ναός ο έμψυχος του ουρανίου Βασιλέως. Και όλα αυτά στην κατάλληλη ώρα: «ὅτε ἦλθε τὸ πλήρωμα τοῦ χρόνου». Στην ασήμαντη Ναζαρέτ η ταπεινή Κόρη περίμενε τον Νυμφίον «τὸν ὡραῖον κάλλει ὑπέρ πάντας βροτούς», περικλεισμένη από τους προφητικούς οραματισμούς, για να γίνει «ὁ καθαρώτατος ναὸς τοῦ Σωτῆρος, ἡ πολυτίμητος παστὰς καὶ παρθένος, τὸ ἱερὸν θησαύρισμα τῆς δόξης τοῦ Θεοῦ». Έτσι ετοιμάζεται η ουράνια Κλίμακα για να διαβεί πάνω της «ο ποιητής και πλάστης και Θεός» πατώντας τα σκαλιά ένα – ένα της ταπεινώσεως, του εξευτελισμού, των ύβρεων ως το κατώτερο σκαλί του «θανάτου, θανάτου δε σταυρού». Όμως η κλίμακα «δι’ ἧς κατέβη ὁ Θεός» έγινε και η Γέφυρα «ἡ μετάγουσα τοὺς ἐκ γῆς πρὸς οὐρανόν». Το μεγάλο χάσμα που δημιουργήθηκε με την παρακοή του πρώτου ζευγαριού μέσα στον παράδεισο της τρυφής κι έγινε αιτία να «ἐκβληθοῦν τοῦ παραδείσου τῆς τρυφῆς» γεφυρώθηκε με την παρεμβολή της Παναγίας. Τη γεφύρωση βέβαια αυτή την πέτυχε ο Κύριος με τη Σταύρωσή Του, που ἅπλωσε τις πλάμες Του και ένωσε «τὰ τὸ πρὶν διεστῶτα», αλλά και η Θεοτόκος έγινε η γέφυρα για να γεφυρωθεί το χάσμα που έγινε ανάμεσα στην πρώτη Εὔα και σε Αυτήν, τύπος και εικονισμός της Εκκλησίας,  με το να δανείσει την σάρκα της «τῶ παντεχνήμονι Λόγῳ». Ευλογημένοι οι άνθρωποι, που προστρέχουν στην Παναγία Μητέρα υμνολογώντας την ως Κλίμακα του Θεού και Γέφυρα των ανθρώπων, γιατί Αυτή γίνεται  πρόξενος ζωής με τις πρεσβείες της και γέφυρα σωτηρίας, απ’ όπου διαβαίνουν οι κουρασμένοι κι ελλιμενίζουν  άσφαλτα το κουρασμένο τους σκαρί στον υπήνεμο λιμένα της σωτηρίας, .

Ενορία Ευαγγελίστριας – Λήψη από ελικόπτερο

Κοπή Βασιλόπιτας με τον Κώστα Μακεδόνα 21/1/2018

Χριστουγεννιάτικες μελωδίες από την χορωδία της ενορίας Ευαγγελίστριας Αγίου Νικολάου

Παρασκευή πρόσφορου

     

Επισκέπτες της Ιστοσελίδας

RSS Ορθόδοξος Συναξαριστής

  • Το εορτολόγιο της ημέρας
    ..:: Ορθόδοξος Συναξαριστής ::..Σήμερα 17/08/2019 εορτάζουν:Άγιος ΜύρωνΆγιοι Στράτων, Φίλιππος, Ευτυχιανός και ΚυπριανόςΆγιος Δημήτριος ο Μοναχός από τη Σαμαρίνα της ΠίνδουΆγιοι Παύλος και Ιουλιανή και οι μαζί μ' αυτούς μαρτυρήσαντες Στρατόνικος, Κοδράτος και Ακάκιος οι δήμιοιΆγιοι Θύρσος, Λεύκιος, Κορωνάτος και η συνοδεία τουςΣύναξη της Υπεραγίας Θεοτόκου εν τοις ΑρματίουΌσιος ΑίγλωνΌσιος Ηλίας ο ΝέοςΆγιος Μακάριος ο ΟσιομάρτυραςΌσιος […]
Go To Top