Σχόλια στο Ευαγγέλιο της Κυριακής

15,Νοέ

ΚΥΡΙΑΚΗ Θ΄ ΤΟΥ ΛΟΥΚΑ (ΙΒ΄, 16-21)

afron plousiosΟ Θεός στέλνει τον ήλιο, τη βροχή κι όλες τις ευλογίες Του χωρίς διάκριση, για όλους τους ανθρώπους. Κι όπως ο γεωργός σπέρνει, φυτεύει  και καλλιεργεί τη γη, περιμένοντας να καρπίσει, έτσι κι Εκείνος  θέλει να καλλιεργήσει την ψυχή μας με το Λόγο Του. Να μας οδηγήσει σε μια δίκαιη, φιλάνθρωπη διαχείριση των αγαθών που απλόχερα μας χαρίζει, κι όχι στην αδικία, τη δυστυχία. Εκεί, δυστυχώς, καταντούν οι «άφρονες πλούσιοι» όλων των εποχών, με την κατάχρηση των δωρεών και της ανοχής του Κυρίου.

Ο «άφρων» πλούσιος

Ας πάρομε, όμως, τα πράγματα με τη σειρά. Φανταζόμαστε τον Ιησού να μιλάει σε πλήθος πολύ, όταν τον πλησιάζει κάποιος και του ζητάει να μιλήσει στον αδελφό του, για να μοιράσουν την κληρονομιά τους. Εκείνος του απαντάει ότι δεν είναι δικαστής, για να μοιράζει τις περιουσίες των ανθρώπων. Ύστερα, εφιστά την προσοχή των ακροατών Του απέναντι στην πλεονεξία και τα πλούτη, γιατί, όσα κι αν είναι, δε δίνουν την αληθινή ζωή.  Για να μπορέσουν να κατανοήσουν καλύτερα τη διδασκαλία Του, προχωρεί στην παραβολή. Έχομε, λοιπόν, έναν πλούσιο, προφανώς γαιοκτήμονα, που τα χωράφια του έδωσαν άφθονη σοδειά. Δεν ξέρομε, βέβαια, πώς είχε αποκτήσει τις μεγάλες εκτάσεις του. Ούτε πόσους ανθρώπους εκμεταλλευόταν, σε μια δουλοκτητική κοινωνία. Εργασιομανής, αγχώδης, υποδουλωμένος στην ύλη. Ο πλουτισμός, κέντρο της κοσμοθεωρίας του, υπέρτατος σκοπός της ζωής του. Αγνώμονας προς το Θεό, αχάριστος. Όμοιος με τον άλλο «άφρονα» της Αγίας Γραφής, που είπε πως δεν υπάρχει Θεός. Η «καλοτυχία» του, όπως λέει ο Μ. Βασίλειος,  μάλλον τον παρασέρνει, ως δυνατός πειρασμός, στον αντίθεο και απάνθρωπο δρόμο. Κι ενώ ο Θεός τον ανέχεται, περιμένοντας  να μετανοήσει, αυτός συνεχίζει  τη μισάνθρωπη συμπεριφορά του. Υλιστής, όπως οι επικούρειοι φιλόσοφοι, αλλά, και, οι περισσότεροι, ίσως, συνάνθρωποί μας, με τρόπο ζωής το απόσταγμα της κοσμοθεωρίας του: «ψυχή μου, ξέγνοιασε, φάε, πιες, να ευχαριστιέσαι»! Ολόιδιος με κείνον της παραβολής του πλουσίου και του Λαζάρου. Και, είδαμε, βέβαια εκεί, πού κατέληξε εκείνος: στην αιώνια δυστυχία. Εδώ θα πρέπει να αναρωτηθούν όσοι ευθυγραμμίζονται μ’ αυτές τις ιδέες, τί είναι η ψυχή. Αν μπορεί να «αναπαύεται» με τα «ξυλοκέρατατα» του Υλισμού, που έχει γενικευτεί, εδώ και χρόνια, στην καθημερινή μας ζωή. Μάλιστα, ως χριστιανοί, ας θυμηθούμε τί είπε ο Χριστός σε άλλες περιπτώσεις για την ψυχή και γιατί αυτή τη θεωρεί ανώτερη απ’ όλο τον κόσμο. Ο πλούσιος είναι αθεράπευτος εγωιστής. «Κέντρο του κόσμου», ο εαυτός του. Αυτός ο «έτερος», που, καθώς τον περιγράφει ο Παύλος, μάλλον «κρύβεται» μέσα μας και αντιτίθεται στο θέλημα του Θεού. Αλλοτριωμένος από την κοινωνία της αγάπης,  θεριεύει, «δαιμονίζεται», εκτρέποντας τον άνθρωπο από τον αληθινό προορισμό του. Κι ενώ, στην πραγματικότητα, είναι «παρεπίδημος» στη γη, προσωρινός διαχειριστής των αγαθών, νιώθει  αφεντικό, ακόμα και των συνανθρώπων του. Δε σκέφτεται πως θα λογοδοτήσει για όλα αυτά στον Κριτή της οικουμένης. Λοιπόν, ο ανόητος πλούσιος-κάθε εποχής- διαπράττει ύβρη εναντίον του Θεού και διαρκές έγκλημα κατά των αθώων και ανίσχυρων, τους οποίους, εκμεταλλεύεται ως «ληστής». Ως «κουρσάρος» του μόχθου και του ιδρώτα, των δικαιωμάτων-ακόμα και του αίματος, αν χρειαστεί-αδύνατων, ανυπεράσπιστων ανθρώπων. Και,  εκείνοι που θεωρούν τον πλούτο ως «ευλογία» του Θεού, μάλλον θα πρέπει να ξαναψάξουν τα κείμενα των Αποστόλων και των μεγάλων Πατέρων, ώστε να ξεκαθαρίσουν αν είναι πάντα τίμια τα μέσα με τα οποία  αποκτάται, και πώς πρέπει να τον χρησιμοποιούν, και, μάλιστα, με βάση το παράδειγμα  της ζωής των πρώτων χριστιανών, τον ορθόδοξο Μοναχισμό και τους βίους των Αγίων.

Η φοβερή ώρα του θανάτου

Δυστυχώς, στην εποχή μας, η πλεονεξία φαίνεται να έχει υπερβεί τα όρια.   Η απόκτηση του πλούτου έχει γίνει αυτοσκοπός για λίγους, που ζουν αδικώντας τους πολλούς. Το κυνηγητό του κέρδους, ύψιστη, ισόβια επιδίωξη αδίστακτων, αφρόνων ανθρώπων. Αντί για τη φυσική χρήση των αγαθών, που ανήκουν σ’ όλους τους ανθρώπους, η μειοψηφία τα νέμεται, σε βάρος της προόδου, της ευημερίας και της επιβίωσης των φτωχών και ανίσχυρων λαών και κοινωνικών στρωμάτων. Ουσιαστικά, πρόκειται για ένα δρόμο δαιμονικό, που οδηγεί  στην παγκόσμια φρίκη. Η κοινωνία μας, αλλά, και η ανθρωπότητα ολόκληρη, μοιάζει με τον άφρονα της παραβολής: δείχνει να επιλέγει την αυτοκαταστροφή της! Όμως, «πάντα ματαιότης τα ανθρώπινα, όσα ουχ υπάρχει μετά θάνατον. Ου παραμένει ο πλούτος, ου συνοδεύει η δόξα» (Νεκρώσιμη Ακολουθία). Όσο κι αν εκτραπεί ο άνθρωπος από το δρόμο του Θεού, θα έλθει η αναπόφευκτη ώρα του θανάτου. Όλα όσα, δικαίως ή αδίκως, απόκτησε, τότε θα τα χάσει. Ο Θεός λέει στον άπληστο, τον πλεονέκτη: «άμυαλε, αυτή τη νύχτα ζητούνε την ψυχή σου, και, όσα ετοίμασες, σε ποιον θα πάνε»(στ.20); Εδώ, λοιπόν, πρέπει να προσέξουμε πολύ. Να σκεφτούμε, δηλαδή, ότι, τις ψυχές των άδικων, των άπιστων, των αμετανόητων, διεκδικούν οι δαίμονες (τελώνια), ενώ, των μετανοημένων και δικαίων τις παίρνουν οι άγγελοι, για να τις μεταφέρουν «στα χέρια του Θεού»! Έτσι, ο σωματικός θάνατος είναι, όπως ξέρομε, προσωρινός, μικρός ή μεγάλος «ύπνος», ενώ, ο πνευματικός, που, ήδη από τούτη την πρόσκαιρη ζωή έρχεται ως συνέπεια της διακοπής της σχέσης μας με το Θεό, θα διαρκέσει αιώνια, ως η ελεύθερη επιλογή μας.

Ανάγκη θεραπείας

Στην Αγία Γραφή, η πλεονεξία χαρακτηρίζεται ως ειδωλολατρία. Σύμφωνα με τους Πατέρες της Εκκλησίας, είναι «ασθένεια» της ψυχής, πάθος δυνατό. «Καρκίνωμα» για κείνους που την έχουν και για την κοινωνία. Καταλαβαίνομε, λοιπόν, πόσο δύσκολη είναι η θεραπεία της. Και, ασφαλώς, δεν μπορεί να είναι διαφορετική, από κείνην που προτείνει ο Χριστός και που παρέχεται δωρεάν στο «θεραπευτήριο» της Εκκλησίας. Σε αντίθεση με τον πλουτισμό, τη «φυλάκιση» στα υλικά αγαθά και το «φρόνημα» του κόσμου, η σωτήρια οδός βρίσκεται στην κατεύθυνση της απελευθέρωσης από τα πάθη, που επιτυγχάνεται  με τη μετάνοια, την προσευχή, τη νηστεία, την άσκηση, τη μυστηριακή ζωή και την υπακοή  στο θέλημα του Κυρίου. Με επιδίωξη  «πλουτισμού», όχι στα υλικά και πρόσκαιρα, αλλά  στα πνευματικά  και αιώνια, όπως μας ζητάει ο Θεός.

Ν. Σ.

Ενορία Ευαγγελίστριας – Λήψη από ελικόπτερο

Κοπή Βασιλόπιτας με τον Κώστα Μακεδόνα 21/1/2018

Παρασκευή πρόσφορου

     

Επισκέπτες της Ιστοσελίδας

3103964

RSS Ορθόδοξος Συναξαριστής

  • Το εορτολόγιο της ημέρας
    ..:: Ορθόδοξος Συναξαριστής ::..Σήμερα 15/12/2019 εορτάζουν:Κυριακή των Αγίων ΠροπατόρωνΆγιος Ελευθέριος ο ΙερομάρτυραςΑγία ΑνθίαΆγιος Κορέμμων ο έπαρχοςΆγιοι Δύο ΔήμιοιΆγιος Ελευθέριος ο ΚουβικουλάριοςΑγία Σωσάννα η ΟσιομάρτυςΆγιος Βάκχος ο ΝέοςΌσιος Παύλος ο νέος που ασκήτευε στο Λάτριο όροςΜνήμη Χειροτονίας Αγίου Ιωάννου του ΧρυσοστόμουΆγιος Στέφανος Αρχιεπίσκοπος ΣουρόζαςΑγίος Γουρίας
Go To Top