Σχόλια στο Ευαγγέλιο της Κυριακής

25,Ιούλ

Ε΄ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΑΤΘΑΙΟΥ(Η΄28-34,Θ΄1)

          temptations_of_christΑπό τα πρώτα κεφάλαια των  Ευαγγελίων πληροφορούμαστε ότι ο Κύριος, μετά τη Βάπτισή Του, αποσύρθηκε για σαράντα μέρες στην έρημο. Εκεί αντιμετώπισε τους Τρεις Πειρασμούς και βγήκε  νικητής, για να αρχίσει το κοσμοσωτήριο έργο Του. Όπως μας λέει ο Ιωάννης, «εις τούτο εφανερώθη ο υιός του ανθρώπου, ίνα λύση τα έργα του διαβόλου» (Α΄ Ιωάν. Γ΄8). Ο ίδιος ο Κύριος είπε ότι είδε το σατανά σαν αστραπή να πέφτει από τον ουρανό κι ότι από την αρχή ήταν ανθρωποκτόνος. Τα φοβερά γεγονότα που συμβαίνουν στη χώρα των Γεργεσηνών μας δίνουν την ευκαιρία να θαυμάσουμε τα έργα του Χριστού και να προβληματιστούμε σοβαρά για το πιο σκοτεινό όν και τις ενέργειές του, καθώς  είναι  ο μεγαλύτερος εχθρός μας. Όμως, πώς βρέθηκε ο Ιησούς στην περιοχή εκείνη; Είμαστε στον πρώτο καιρό της δράσης Του, στη Γαλιλαία. Κι ενώ πολύς λαός τον ακολουθεί, παίρνει τους μαθητές Του να περάσουν τη Λίμνη της Τιβεριάδος και να πάνε στην απέναντι όχθη. Εδώ, ο ιερός Χρυσόστομος κάνει πολύ σοφές παρατηρήσεις. Λέει ότι αυτά δε συνέβησαν τυχαία. Ο Κύριος θέλει να τους κάμει θεατές του θαύματος του κατευνασμού των κυμάτων, ώστε να μάθουν να υπομένουν γενναία τους πειρασμούς που θα αντιμετωπίσουν αργότερα. Καθώς, μάλιστα, είναι ακόμα ατελείς και ολιγόπιστοι, κλυδωνίζονται, τρομάζουν και ξυπνούν το Δάσκαλό  τους. Αυτός, αμέσως, μ’ ένα λόγο Του φέρνει  απόλυτη γαλήνη. Έκπληκτοι όλοι αναρωτιούνται, «ποιος είναι αυτός που οι άνεμοι και η θάλασσα τον υπακούνε» (Ματθ. Η΄27)! Έτσι φτάνουν στην περιοχή των Γεργεσηνών.

«Θεός των πνευμάτων και πάσης σαρκός»

Από την αρχή της διηγήσεως μας εντυπωσιάζει η παρουσία των δυστυχισμένων ανθρώπων με τα πονηρά πνεύματα. Βγαίνοντας  από τους τάφους, ήταν τόσο φοβεροί, που κανείς δεν μπορούσε να περάσει από κείνο το δρόμο! Ο Λουκάς, που κάνει λόγο για έναν άνθρωπο με χιλιάδες δαιμόνια μέσα του, μας δίνει περισσότερες πληροφορίες για τη φρικτή εμφάνιση και συμπεριφορά τους. Αξίζει να επισημάνουμε πως, από τα αρχαιότατα χρόνια υπήρχε η αντίληψη ότι οι ψυχές των κακών ανθρώπων, μετά το θάνατό τους, επιστρέφουν και περιπλανώνται στον κόσμο, για να εκφοβίζουν ή και να τιμωρούν τους ανθρώπους. Δυστυχώς, τέτοιες πλάνες κυκλοφορούν και στην εποχή μας, ακόμα και σε πιστούς ανθρώπους. Ολόκληρη βιομηχανία του θεάματος αναπτύχθηκε, με απίθανους μύθους για «βρικόλακες» και άλλα παρόμοια, οδηγώντας πολλούς αδαείς, νέους και παιδιά,σε επικίνδυνους δρόμους. Τουλάχιστον, όμως, οι πιστοί, έπρεπε να γνωρίζουν τη διδασκαλία της Εκκλησίας για τη μετά θάνατο ζωή. Οι Πατέρες  καυτηριάζουν αυτές τις απόψεις. Ο Χρυσόστομος τις  χαρακτηρίζει  ως «ολέθριον μάθημα» για τις ψυχές, «φοβέρες για παιδιά» και  «διαβολική απάτη». Με πολλά παραδείγματα από την Αγία Γραφή τις απορρίπτει ως ανυπόστατες, για να καταλήξει στο ότι, «μετά την αναχώρησή τους από δω, οδηγούνται κάπου οι ψυχές, απ’ όπου δεν μπορούν να ξαναγυρίσουν, αλλά αναμένουν εκείνη τη φοβερή ημέρα»( της Κρίσεως) (ΟΜΙΛΙΑ ΚΗ΄). Από τις διηγήσεις των ευαγγελίων, αλλά, και, γενικότερα, τη διδασκαλία της Εκκλησίας μας γνωρίζουμε ότι ο διάβολος δεν είναι μια αόριστη «δύναμη», αλλά, ένα πρόσωπο που δρα ως παράσιτο, κατά παραχώρηση του Θεού, πειράζοντας και επηρεάζοντας τη ζωή των ανθρώπων. Πιστεύει και φρίττει μπροστά Του. Στη σημερινή περικοπή βλέπομε ότι, καθώς τα δαιμόνια αντικρίζουν το Χριστό, διακηρύσσουν την απόσταση που τους χωρίζει, ομολογούν τη θεότητά Του και τον παρακαλούν να μην τους τιμωρήσει πριν έρθει η ώρα τους! Βέβαια, ο Κύριος διώχνει τα δαιμόνια. Αυτά μπαίνουν σ’ ένα κοπάδι χοίρων, που όρμησε και πνίγηκε στη λίμνη. Τούτο το δυσεξήγητο γεγονός ερμηνεύει ο ιερός Χρυσόστομος ως δείγμα  της παιδαγωγίας και της δυνάμεως του Θεού, που φροντίζει και προστατεύει τους ανθρώπους από την κακία του  διαβόλου. Βλέποντας  οι βοσκοί τα τρομερά γεγονότα, έφυγαν αμέσως, πήγαν στην πόλη και τα ανήγγειλαν όλα. Τότε, όλοι οι κάτοικοι βγήκαν και, μόλις είδαν τον Ιησού, τον παρεκάλεσαν να φύγει από την περιοχή τους. Δυστυχώς, φέρθηκαν αντίθετα προς τους Σαμαρείτες. Αντί να κρατήσουν κοντά τους το γιατρό των ψυχών και των σωμάτων, τον διώχνουν μακριά. Άραγε, γιατί; Μόνο εξαιτίας του φόβου τους; Ή, βλέποντας τα συμφέροντά τους να χάνονται με το πνίξιμο των χοίρων, που, η εκτροφή τους μάλιστα, απαγορευόταν από το Μωσαϊκό Νόμο; Μάλλον μιμήθηκαν τους Ναζαρηνούς, μη θέλοντας να μετανοήσουν και να αλλάξουν ριζικά τη ζωή τους. Εκείνος, χωρίς να θυμώσει, μπήκε πάλι στο πλοίο με τους μαθητές και γύρισε στην Καπερναούμ. Όσο για κείνους που είχαν τα πονηρά πνεύματα, φεύγουν θεραπευμένοι. Υπακούοντας στην εντολή του Χριστού, επανέρχονται στη συνηθισμένη και ήρεμη ζωή, για να διακηρύσσουν τα θαυμάσιά Του (βλ. Λουκ. Η΄,39).

Στην ψυχή μας ο Χριστός

Ο Κύριος είχε δώσει εξουσία στους Αποστόλους να εκβάλλουν δαιμόνια και να θεραπεύουν ποικίλες ασθένειες. Ιδιαίτερα με την Πεντηκοστή, όλες οι επαγγελίες Του αρχίζουν να πραγματοποιούνται. Κι ήταν πολύ φυσικό. Ήταν δυνατό να αφήσει τους μαθητές, τους αγίους, τους πιστούς, απροστάτευτους  απέναντι στο Διάβολο, που, όπως λέει ο απόστολος Πέτρος, σα λιοντάρι πεινασμένο τριγυρίζει αδιάκοπα, ζητώντας ποιο να καταπιεί; Μέσα στην Εκκλησία, που είναι το Σώμα του Χριστού, ενεργεί το Πνεύμα, παρέχοντας τη Χάρη και εξαγιάζοντας τους πιστούς. Από κει παίρνομε τα όπλα για τον πνευματικό μας αγώνα κι αντλούμε τη δύναμη των μυστηρίων, ώστε να αντιμετωπίζομε τους πειρασμούς, τις ενέργειες, τις παγίδες του Διαβόλου. Ταξιδιάρηδες στο πέλαγος της ζωής, συχνά βλέπουμε πελώρια  κύματα να υψώνονται μπροστά μας, έτοιμα να μας καταπιούν. Όμως, ο Χριστός είναι δίπλα μας. Μπορούμε να τον επικαλεστούμε. Κι ύστερα, ας μην κάνουμε τις καρδιές μας «μνήματα» κατοικίας των παθών. Έχουν πληθύνει πολύ σήμερα τα «δαιμόνια», καθώς οι άνθρωποι αφήνουν ανοικτές τις «πόρτες» της ψυχής τους, και  δύσκολα  βγαίνουν από κει. Ας ακούσομε τον μακαριστό π. Πορφύριο, που έλεγε: «Η περιφρόνηση αποτελεί το δεύτερο όπλο, μετά τον Τίμιο Σταυρό, κατά του διαβόλου!  Γιατί να κυνηγάμε τα σκοτάδια; Να, θ’ ανάψουμε το φως και τα σκοτάδια θα φύγουν μόνα τους. Θα αφήσουμε να κατοικήσει σ’ όλη την ψυχή μας ο Χριστός, και τα δαιμόνια θα φύγουν μόνα τους» («Ανθολόγιο Συμβουλών»,σελ.144, 147).

Ν.Σ.

   

Ενορία Ευαγγελίστριας – Λήψη από ελικόπτερο

Κοπή Βασιλόπιτας με τον Κώστα Μακεδόνα 21/1/2018

Παρασκευή πρόσφορου

     

Επισκέπτες της Ιστοσελίδας

3103970

RSS Ορθόδοξος Συναξαριστής

  • Το εορτολόγιο της ημέρας
    ..:: Ορθόδοξος Συναξαριστής ::..Σήμερα 15/12/2019 εορτάζουν:Κυριακή των Αγίων ΠροπατόρωνΆγιος Ελευθέριος ο ΙερομάρτυραςΑγία ΑνθίαΆγιος Κορέμμων ο έπαρχοςΆγιοι Δύο ΔήμιοιΆγιος Ελευθέριος ο ΚουβικουλάριοςΑγία Σωσάννα η ΟσιομάρτυςΆγιος Βάκχος ο ΝέοςΌσιος Παύλος ο νέος που ασκήτευε στο Λάτριο όροςΜνήμη Χειροτονίας Αγίου Ιωάννου του ΧρυσοστόμουΆγιος Στέφανος Αρχιεπίσκοπος ΣουρόζαςΑγίος Γουρίας
Go To Top