Σχόλια στο Ευαγγέλιο της Κυριακής

05,Ιούλ

Η ΚΛΗΣΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ (Ματθ.Δ΄18-23)

           cebacebbceaecf83ceb7-cebcceb1ceb8ceb7cf84cf8ecebdΤην προηγούμενη Κυριακή, των Αγίων Πάντων, συνέπεσε να συνεορτάσομε τους Δώδεκα Αποστόλους, τους Οικουμενικούς Διδασκάλους της Πίστεως και τους στύλους της Αγίας μας Εκκλησίας. Κι έρχεται η σημερινή ευαγγελική περικοπή να μας μιλήσει για την κλήση των πρώτων μαθητών του Χριστού. Ένα θέμα πολύ σημαντικό για την Εκκλησία και την κατανόηση της όλης Θείας Οικονομίας.

«Παρά την θάλασσαν της Γαλιλαίας»

Οι  Ευαγγελιστές περιγράφουν την εκλογή των μαθητών στις ακρογιαλιές της Λίμνης  Γεννησαρέτ, ή Θάλασσας της Τιβεριάδας. Όμως,  πότε και γιατί  βρέθηκε ο Κύριος στη Γαλιλαία; Ξέρομε ότι, μετά τη Βάπτισή Του, πηγαίνει για σαράντα μέρες  στην Έρημο, όπου θα προετοιμαστεί  για το δύσκολο έργο Του. Θα ανοίξει, όμως και για μας, δρόμο στις δοκιμασίες της  ζωής και στον πόλεμο εναντίον του Διαβόλου. Στο μεταξύ, συλλαμβάνεται και φυλακίζεται ο Πρόδρομος. Ο Κύριος, διωγμένος από τη Ναζαρέτ, όπου είχε ανατραφεί κι ανδρωθεί, πηγαίνει προς τα ανατολικά και, με κέντρο την Καπερναούμ, δραστηριοποιείται σ’ όλη την τριγύρω περιοχή. Σε πολλές πόλεις και χωριά που οι κάτοικοί τους, προερχόμενοι από διάφορες εθνότητες, είχαν αναμίξει πολλές πίστεις και έντονες ειδωλολατρικές συνήθειες και αντιλήψεις. Εκεί, λοιπόν, αρχίζει να κηρύσσει ο Ιησούς, για δύο λόγους. Πρώτο, για να γλιτώσει από το φθόνο των Ιουδαίων, διδάσκοντας και μας, σύμφωνα με τον ιερό Χρυσόστομο, να αποφεύγομε τον πειρασμό. Ο άλλος λόγος δηλώνεται, ήδη, με την αντίστοιχη προφητεία του Ησαΐα, σύμφωνα με την οποία, «η περιοχή Ζαβουλών και  Νεφθαλείμ και η Γαλιλαία των εθνών, ο λαός που κατοικούσε στο σκοτάδι είδε φως μεγάλο και για όσους μένουν στον τόπο και τη σκιά του θανάτου, ανέτειλε το φως για χάρη τους» (Ματθ. Δ΄15-16). Περπατώντας ο Χριστός στα όμορφα ακρογιάλια της  φημισμένης Λίμνης, με τη Δεκάπολη, τις περιπέτειες αιώνων και τη διασταύρωση λαών και πολιτισμών,  βλέπει τους δύο αδελφούς, Σίμωνα ή Πέτρο και τον Ανδρέα να ρίχνουν τα δίχτυα και τους απευθύνει το ωραιότερο κάλεσμα όλων των εποχών: «δεύτε οπίσω μου και ποιήσω υμάς αλιείς ανθρώπων».  Προκύπτει, όμως, το ερώτημα: η κλήση έγινε έτσι,  χωρίς προετοιμασία; Ασφαλώς, όχι. Από τη μια μεριά, ο Λουκάς μας πληροφορεί ότι,  πρωτύτερα, ο Ιησούς δραστηριοποιείται  στην Καπερναούμ και τα περίχωρά της, κηρύσσοντας και κάνοντας διάφορα θαύματα. Από την άλλη, ο Ιωάννης περιγράφει τις συνθήκες  γνωριμίας του Ιησού με τους πρώτους μαθητές, οι οποίοι, επηρεασμένοι από τον πρώτο δάσκαλό τους, τον Πρόδρομο και Βαπτιστή, ακολούθησαν το Χριστό. Κι έρχεται ένας τρίτος Ιωάννης, ο Χρυσόστομος, να κάμει σοφές παρατηρήσεις για την άριστη προετοιμασία των Αποστόλων. Να μιλήσει για τον «μέγιστον τρόπον αλιείας» τους από τον Κύριο. Και, τέλος, να τονίσει την πίστη και την υπακοή τους, παρακινώντας  να τους μιμηθούμε κι εμείς!

«Ευθέως ηκολούθησαν αυτώ»

Μετά την πρώτη δυάδα, έρχεται η σειρά της δεύτερης, με τους αδελφούς Ιάκωβο και Ιωάννη. Η αυθόρμητη, ανυστερόβουλη ανταπόκριση των μαθητών στο κάλεσμα για την «άλλη αλιεία» είναι πράγματι εκπληκτική. Αυτοί οι απλοί, άσημοι άνθρωποι, χωρίς συζήτηση, χωρίς υποσχέσεις για αμοιβές, εγκατέλειψαν αμέσως τα πάντα  κι ακολούθησαν το Χριστό. Ο Κωστής Μπασιάς παρατηρεί: «Δεν είναι η λογική, δεν είναι η γνώση, που υφαίνουνε οι πέντε αισθήσεις του ανθρώπου, κείνη που πείθει τους αλιείς. Είναι κάτι άλλο. Κάτι βαθύτερο, κάτι πιο ουσιαστικό. Είν’ η φωνή της αιώνιας ζωής, που ακτινοβολεί ανέσπερη και δεν φοβάται το θάνατο. Κι η φωνή αυτή δεν εξαντλείται σε λόγους. Απλώς καλεί. Κι όσοι έχουνε ώτα την ακούνε» («ΚΥΡΙΑΚΟΔΡΟΜΙΟΝ», σελ.150). Η αξιοθαύμαστη εκλογή των μαθητών, μέσα στον απλό τρόπο που έγινε, ενέχει ένα μυστηριακό χαρακτήρα. Και, βέβαια, δεν  ήτανε τυχαία αυτή η κλήση. Από τις διηγήσεις των ευαγγελίων μαθαίνομε ότι, ούτε ανεπάγγελτοι, ούτε άσχετοι με το έργο που θα αναλάμβαναν ήταν οι μαθητές. Πολλοί απ’ αυτούς ήταν μέλη οργανωμένων αλιευτικών ομάδων και κάτοχοι σκαφών, με αξιόλογο εισόδημα, σε μια πλούσια σε αλιεύματα Λίμνη, όπως τη Τιβεριάδας. Από την άλλη μεριά, το πνευματικό τους επίπεδο δεν ήταν καθόλου χαμηλό. Εκτός από τα ερεθίσματα και τις προκλήσεις της περιοχής, ας θυμηθούμε ότι πολλοί είχαν μαθητεύσει στον Πρόδρομο. Είχαν, λοιπόν, όχι μόνο γνώσεις στην παραδοσιακή τους πίστη και ανάλογες θρησκευτικές εμπειρίες, αλλά βαθύτερες πνευματικές αναζητήσεις. Ακόμα, ζώντας σε συνθήκες δύσκολες, είχαν αναπτύξει πνεύμα ενότητας και αλληλεγγύης. Όπλα, δηλαδή, πνευματικά, απαραίτητα για την επιβίωση, ιδιαίτερα στους δύσκολους καιρούς μας. Οι ανυποψίαστοι, ως τότε, ψαράδες της Γαλιλαίας προβάλλουν μπροστά μας σαν αθώα, περιπλανώμενα παιδιά που ξαναβλέπουν τον Πατέρα τους, υπακούνε και τον ακολουθούν στο σπίτι. Προορισμένοι να γίνουν οι Απόστολοι, μεταρσιωμένοι στο φως που εξέπεμπε ο Άγνωστος Δάσκαλος με τους λόγους, τα θαύματα και τη συνολική παρουσία Του, παγιδεύτηκαν στην αγάπη Του, αλλάζοντας ριζικά και αμετάκλητα προσανατολισμούς και ενδιαφέροντα, ολόκληρη τη ζωή τους. Η Εκκλησία μας τους τιμά  όπως τους αξίζει και φροντίζει να διατηρεί ανόθευτο το κήρυγμά τους, αφού πρόκειται για τη διδασκαλία του Χριστού. Θαμπωμένοι κι εμείς από τα θαυμαστά έργα Του, πολλές φορές αναρωτιόμαστε πώς θα μπορούσαμε να βαδίσομε το δρόμο Του. Αφήνοντας τα μεγάλα και πολύ δύσκολα για τους λίγους, ας ακούσομε τις  πατρικές συμβουλές του ιερού Χρυσοστόμου. Στη σχετική Ομιλία του, αφού κάμει μια αναλυτική αναφορά στις αμέτρητες θαυματουργίες του Θεού, εντοπίζει την πηγή των κακών στα πάθη της ψυχής και με λόγια που εμπνέουν αισιοδοξία παροτρύνει στα εξής: «Ας τον ακολουθήσομε λοιπόν κι εμείς. Γιατί έχομε πολλές ασθένειες της ψυχής κι αυτές θέλει πρώτα να θεραπεύσει. Εκείνοι (οι Απόστολοι) άφησαν και πατρίδα και φίλους και συγγενείς. Συ όμως δε θέλεις μήτε το σπίτι σου ν’ αφήσεις, για να πας κοντά Του και να λάβεις πολύ περισσότερα; Και μήτε που ζητούμε αυτό από σένα. Άφησε μόνο την κακή συνήθεια και μένοντας στο σπίτι σου μαζί με τους δικούς σου θα μπορέσεις εύκολα να σωθείς. Ας έχομε θάρρος στη φιλανθρωπία Του κι ας δείξομε μετάνοια μελετημένη, πριν φτάσει η ημέρα που η μετάνοια δε θα μας ωφελήσει. Και παρακαλώντας Τον, ας του φέρομε και τα δικά μας δώρα, ζήλο και γνώμη και προθυμία αγαθή» ( ΟΜΙΛΙΑ Δ΄).

Ν. Σ.

       

Ενορία Ευαγγελίστριας – Λήψη από ελικόπτερο

Κοπή Βασιλόπιτας με τον Κώστα Μακεδόνα 21/1/2018

Παρασκευή πρόσφορου

     

Επισκέπτες της Ιστοσελίδας

3103978

RSS Ορθόδοξος Συναξαριστής

  • Το εορτολόγιο της ημέρας
    ..:: Ορθόδοξος Συναξαριστής ::..Σήμερα 15/12/2019 εορτάζουν:Κυριακή των Αγίων ΠροπατόρωνΆγιος Ελευθέριος ο ΙερομάρτυραςΑγία ΑνθίαΆγιος Κορέμμων ο έπαρχοςΆγιοι Δύο ΔήμιοιΆγιος Ελευθέριος ο ΚουβικουλάριοςΑγία Σωσάννα η ΟσιομάρτυςΆγιος Βάκχος ο ΝέοςΌσιος Παύλος ο νέος που ασκήτευε στο Λάτριο όροςΜνήμη Χειροτονίας Αγίου Ιωάννου του ΧρυσοστόμουΆγιος Στέφανος Αρχιεπίσκοπος ΣουρόζαςΑγίος Γουρίας
Go To Top