Σχόλια στο Ευαγγέλιο της Κυριακής

25,Απρ

Ευαγγέλιον της Κυριακής των Βαΐων (Ιωάν.ΙΒ΄1-18) 

kyriaki Vaion Τούτη την εβδομάδα, έκτη και τελευταία της Μεγάλης Σαρακοστής, όλες οι εκκλησιαστές ακολουθίες στρέφονται γύρω από το θάνατο και την ανάσταση του Λαζάρου, φίλου του Χριστού. Διάφορα ήθη και έθιμα, παροιμίες, άσματα και κάλαντα-αληθινοί θησαυροί της Λαογραφίας μας-δίνουν το ξεχωριστό  «χρώμα» των ημερών αυτών. Όσο, βέβαια, και όπου διατηρούνται ακόμα και, μάλιστα, πολύ αγαπητά στα παιδιά.

Τα γεγονότα

          Ο ευαγγελιστής Ιωάννης περιγράφει αναλυτικά την ασθένεια, το θάνατο και την ανάσταση του Λαζάρου (Κεφ.11).Στην περικοπή αυτής της Κυριακής τα γεγονότα εξελίσσονται στη Βηθανία-μια κωμόπολη  λίγα χιλιόμετρα ανατολικά των Ιεροσολύμων- και κατά τη θριαμβευτική Είσοδο του Χριστού στην Αγία Πόλη, ως εξής: Έξι μέρες πριν το εβραϊκό Πάσχα, ο Ιησούς έρχεται με τους μαθητές Του  στη Βηθανία, όπου φιλοξενούνται  στο σπίτι του μόλις αναστημένου φίλου Του Λαζάρου. Την ώρα του δείπνου, η αδελφή του Μαρία αλείφει με ακριβό άρωμα τα πόδια του Χριστού. Ο Ιούδας, όντας κλέφτης και υποκριτής, διαμαρτυρήθηκε γι’ αυτή την πράξη, για να πάρει την απάντηση του Κυρίου ότι πρόκειται για το μύρο  του ενταφιασμού Του. Στο μεταξύ, πλήθος Ιουδαίων συγκεντρώθηκε, για να δει το Λάζαρο, που τον είχε αναστήσει ο Ιησούς. Παράλληλα, οι  αρχιερείς αποφασίζουν να θανατώσουν και τους δύο, καθώς, όλο και πιο πολλοί Ιουδαίοι πίστευαν στο Χριστό! Την επομένη, πλήθος πολύ, που είχαν έρθει για τον εορτασμό του Πάσχα, ακούγοντας ότι ο Κύριος έρχεται στην Αγία Πόλη, βγήκε να τον προϋπαντήσει πανηγυρικά. Και ο Κύριος; Καθισμένος σ’ ένα γαϊδουράκι προχωρούσε, δεχόμενος τις επευφημίες του πλήθους, ως βασιλιάς της Σιών! Οι δε μαθητές, σαν σε όνειρο απατηλό, να χαίρονται στα γεγονότα, τα οποία, μόνο μετά την Ανάσταση θα κατανοήσουν. Τέλος, ο ευαγγελιστής μάς εξηγεί ότι αυτό το ενθουσιασμένο πλήθος υποδεχόταν έτσι τον Κύριο, γιατί είχε πληροφορηθεί την ανάσταση του Λαζάρου.

Πρόσωπα και συμπεριφορές

           Είναι φανερό, πως όλα και όλοι κινούνται γύρω από τον Ιησού, ο οποίος, ενώ παλιότερα είχε αποφύγει να έρθει σε άμεση σύγκρουση με το ιουδαϊκό κατεστημένο, αυτή τη φορά ξέρει καλά πως δε σηκώνει αναβολή αυτός ο ματωμένος δρόμος. Έχοντας πλήρη συνείδηση όσων θα συμβούν, πορεύεται προς την Ιερουσαλήμ, αποφασισμένος να υποστεί τα πάντα για τη σωτηρία των ανθρώπων. Να αναμετρηθεί προσωπικά με το θάνατο και να τον νικήσει. Η πρωτόγνωρη φιλανθρωπία, τα θαύματα και όλη η παρουσία του Κυρίου, μαγνητίζουν ανθρώπους περιφρονημένους και  παρακατιανούς-κλέφτες, ληστές, μοιχούς, πόρνες. Αυτοί, που η «καλή κοινωνία»  έχει απορρίψει, στο πρόσωπο του Χριστού βρίσκουν τον αληθινό φίλο, πατέρα κι  αδελφό. Αλλά, και το πολύ πλήθος, ένας λαός καταπιεσμένος, βλέπει, επί τέλους, τον επί αιώνες προφητευμένο και αναμενόμενο Μεσσία, να κατεβαίνει από τις πλαγιές του Όρους των Ελαιών και σ’ ένα άνευ προηγουμένου ξέσπασμα χαράς, βγαίνει να τον υποδεχτεί πανηγυρικά. Και, βέβαια, καλά έκαναν, κι ας μην είχαν κατανοήσει το σκοπό του ερχομού  του Χριστού. Θα τον προτιμούσαν ως εγκόσμιο Βασιλιά, που θα τους απελευθέρωνε από την κυριαρχία των Ρωμαίων! Οι κλάδοι των βαΐων και των φοινίκων, οι ψαλμικές φράσεις, η ανάβαση «επί πώλον όνου», η είσοδος στα Ιεροσόλυμα, η ξήρανση της άκαρπης συκιάς, ο καθαρισμός του Ναού, και άλλα γεγονότα εκείνων των ημερών, έχουν τη σημασία τους και τους συμβολισμούς τους. Η απαράμιλλη εκκλησιαστική υμνογραφία, τα προφητικά κείμενα και όλα τα τελούμενα της Αγίας και Μεγάλης Εβδομάδας βοηθούν τους πιστούς να αρθούν πάνω από τα εγκόσμια  και να αναζητήσουν  τα υψηλά και ψυχωφελή νοήματα των φαινομένων και των λατρευτικών δρωμένων. Βλέπουμε, πάντως, ότι ο Ιησούς, μέσα από την άκρα ταπείνωση, πορεύεται προς το θάνατο, που θα τον οδηγήσει στη δόξα της Αναστάσεως. Αποδέχεται τις τιμητικές εκδηλώσεις του λαού, ενώ γνωρίζει πως, σε λίγες μέρες, θα ζητά επειγόντως τη θανάτωσή Του. Όμως, δε θα αργήσει να φανεί η πραγματική εξουσία Του και η αιωνιότητα της δικής Του Βασιλείας. Όμως, παραμονεύουν και οι Αρχιερείς και Γραμματείς, γεμάτοι φθόνο και μίσος κατά του πιο Αθώου όλων των εποχών. Μετά τα γεγονότα της Βηθανίας και την Είσοδο στα Ιεροσόλυμα, ξημεροβραδιάζονται, ψάχνοντας ευκαιρία  να τον εξοντώσουν. Ο δε παράνομος Ιούδας- ίσως  το πιο σκοτεινό και πιο τραγικό πρόσωπο της Ιστορίας- «ουκ ηβουλήθη συνιέναι».

«Ωσαννά εν τοις υψίστοις»

          Ο μακαριστός π. Αλέξανδρος Σμέμαν έγραφε: «Μετά τη νίκη Του την Κυριακή των Βαΐων, γνωρίζουμε πως ο Χριστός αρχίζει την κάθοδό Του στην οδύνη και στο θάνατο. Ο πυρσός όμως που άναψε εκείνη τη μέρα θα φωτίσει ακόμη και εκείνο το αβυσσαλέο σκοτάδι. Πέρα από το σταυρό και το θάνατο, ανατέλλει η αυγή της ανέκφραστης χαράς της Ανάστασης. Αυτή είναι λοιπόν η σημασία και η δύναμη αυτών των δύο σημαντικών ημερών, όταν, έχοντας ολοκληρώσει τη Σαρακοστή, προετοιμαζόμαστε να ακολουθήσομε το Χριστό στο εθελούσιο Πάθος Του, στη νικητήρια κάθοδό Του στο θάνατο και στην πανένδοξη Ανάστασή Του»(Εορτολόγιο», σελ.149). Στο κατώφλι της Αγίας και Μεγάλης Εβδομάδας, ας κρατήσουμε τη μαγεία των ημερών της Βηθανίας και της θριαμβευτικής Εισόδου στην Αγία Πόλη, που, βλέποντάς την ο Κύριος από το Όρος των Ελαιών, έκλαψε για τους φόνους των προφητών που είχαν γίνει σ’ αυτήν, για την αμετανοησία  των Ισραηλιτών και την κατοπινή ισοπέδωσή της. Από τα τόσα πρόσωπα του Θείου Δράματος, που  θα δούμε να «παρελαύνουν» στις κατανυκτικότατες ιερές Ακολουθίες, ας διαλέξομε ποια θέλομε να μιμηθούμε. Καθώς πολλοί από μας αναζητούν τα «χρόνια της αθωότητας», ας κοιτάξουμε στα μάτια τα παιδιά, που, όχι μόνο κομίζουν κλάδους βαΐων κα φοινίκων, ως σύμβολα της νίκης, αλλά, στο βάθος τους, κουβαλούν τη Βασιλεία του Θεού. Τότε, θα  θέλομε, τουλάχιστον, να ψάλλομε μαζί τους τον αγγελικό ύμνο: «Ωσαννά εν τοις υψίστοις, ευλογημένος ο ερχόμενος εν ονόματι Κυρίου»!

          Καλό Πάσχα-Νίκος Σιγανός

Ενορία Ευαγγελίστριας – Λήψη από ελικόπτερο

Κοπή Βασιλόπιτας με τον Κώστα Μακεδόνα 21/1/2018

Παρασκευή πρόσφορου

     

Επισκέπτες της Ιστοσελίδας

3103962

RSS Ορθόδοξος Συναξαριστής

  • Το εορτολόγιο της ημέρας
    ..:: Ορθόδοξος Συναξαριστής ::..Σήμερα 15/12/2019 εορτάζουν:Κυριακή των Αγίων ΠροπατόρωνΆγιος Ελευθέριος ο ΙερομάρτυραςΑγία ΑνθίαΆγιος Κορέμμων ο έπαρχοςΆγιοι Δύο ΔήμιοιΆγιος Ελευθέριος ο ΚουβικουλάριοςΑγία Σωσάννα η ΟσιομάρτυςΆγιος Βάκχος ο ΝέοςΌσιος Παύλος ο νέος που ασκήτευε στο Λάτριο όροςΜνήμη Χειροτονίας Αγίου Ιωάννου του ΧρυσοστόμουΆγιος Στέφανος Αρχιεπίσκοπος ΣουρόζαςΑγίος Γουρίας
Go To Top