Οι άνδρες αγαπάτε τας γυναίκας εαυτών

09,Ιαν

Μέρος 2ον
«Οι άνδρες αγαπάτε τας γυναίκας εαυτών, καθώς και ο Χριστός ηγάπησε την Εκκλησίαν
και εαυτόν παρέδωκεν υπέρ αυτής… ο αγαπών την εαυτού
γυναίκα εαυτόν αγαπά… και έσονται οι δύο εις σάρκαν μίαν»



ΤΑ ΓΑΜΗΛΙΑ ΣΥΜΒΟΛΑ

Η τριπλή αλλαγή των δαχτυλιδιών από τον παράνυμφο έχει συμβολικό και δογματικό χαρακτήρα: είναι δηλωτική της πίστεως των μνηστευομένων στην Αγία Τριάδα. Ο συμβολισμός αυτός διευρύνεται ερχόμενος σ’ άμεση σχέση με το μυστήριο του Θείου Βαπτίσματος. Γιατί, αν ο γάμος, ως μια κατάσταση ενότητας του νέου ζευγαριού, νοηματοδοτείται από τη Θεία Ευχαριστία, τότε ο αρραβώνας ως προστάδιο του γάμου, έχει άμεση σχέση με το Βάπτισμα, την απαρχή της ενσωμάτωσης στο σώμα της Εκκλησίας. Άξια αναφοράς είναι η συνήθεια των Σύριων και των Αρμενίων ν’ ανταλλάσσουν την ώρα του αρραβώνα τους τους βαπτιστικούς τους σταυρούς, σημείο ότι ο ένας αποδέχεται τον άλλο. Ακόμα και η τοποθέτηση του δακτυλιδιού στον παράμεσο είναι δηλωτική της ένωσης των συζύγων σε μια κοινωνία αγάπης. Ο Ισίδωρος Σεβίλλης υποστηρίζει αυτή τη θέση, βασιζόμενος σε μια αρκετά παλιά παράδοση, ότι απ’ τον παράμεσο ξεκινάει η φλέβα που οδηγεί στην καρδιά. Τα δεξιά χέρια των νεονύμφων ενώνονται και οι ίδιοι πορεύονται προς την ουράνια ευτυχία, με βοηθό και οδηγό τον άγγελο Κυρίου.

ΟΙ ΛΑΜΠΑΔΕΣ

Η ακολουθία του γάμου τελείται υπό το φως των αναμμένων λαμπάδων. Στην ελληνιστική περίοδο οι νυμφευόμενοι κρατούσαν αναμμένες λαμπάδες. Όμως, το άναμμα των γαμήλιων λαμπάδων έχει ένα βαθύτερο και πιο ουσιαστικό νόημα. Κατά τον ιερό Χρυσόστομο, οι αναμμένες λαμπάδες παραπέμπουν στην παραβολή των δέκα παρθένων, που βρίσκεται στο «Κατά Ματθαίον» ευαγγέλιο . Οι γαμήλιες δάδες συμβολίζουν, όπως σχολιάζει ο άγιος Συμεών Θεσ/νίκης, τη σωφροσύνη των νυμφευομένων, ως αποτέλεσμα της Θείας Χάρης, που τους φωτίζει και τους προστατεύει, ενώ σύμφωνα με μαρτυρία του ίδιου, στην εποχή του κρατούσαν λαμπάδες και οι κληρικοί. Ο καθηγητής Λειτουργικής, Παναγιώτης Σκαλτσής, διασώζει μια ακόμη ερμηνεία: οι αναμμένες λαμπάδες στο γάμο συμβολίζουν τις φλόγες του Αγίου Πνεύματος, που φώτισαν τους Αποστόλους την ημέρα της Πεντηκοστής. Θα μπορούσε κάποιος ν’ αναρωτηθεί τι σχέση έχει αυτό με το γάμο. Μέσω αυτού του συμβολισμού, ο άνδρας και η γυναίκα καλούνται να ζήσουν τη δική τους Πεντηκοστή.

ΑΡΜΟΣΗ ΤΩΝ ΧΕΙΡΩΝ

Κατά την ανάγνωση της ευχής της αρμόσεως, ο ιερέας ενώνει τα χέρια των δυο συζύγων – η μυστηριακή αρχή του καθαγιασμού της σχέσης τους. Η ίδια συνήθεια επικρατούσε και στους χρόνους της Παλαιάς Διαθήκης. Ο Τωβίτ «λαβών την χείρα» της θυγατέρας του Σάρρας, την παραδίδει στον Τωβία, ονομάζοντάς την γυναίκα του. Αλλά, και ο Γρηγόριος ο Θεολόγος αναφέρει χαρακτηριστικά για τους γάμους της χρυσής Ολυμπιάδος, όπου δεν μπόρεσε να παραστεί:» Πάρειμι και συνεορτάζω και των νέων τας δεξιάς αλλήλαις, τας εμβάλλω και αμφοτέρας τη του Θεού». Κατά τον άγιο Συμεών Θεσσαλονίκης, η ένωση των χειρών των νυμφευομένων, δηλώνει την τελειότητα της ένωσης σε ψυχικό και πνευματικό επίπεδο, δυο ατόμων ξένων μέχρι εκείνη τη στιγμή ενώπιον του Τριαδικού Θεού. Ο Θεός γίνεται νυμφαγωγός, προσφέροντας τον άνδρα στη γυναίκα, όπως κάποτε ένωσε τα χέρια των πρωτοπλάστων. Η παράδοση του ενός στον άλλο καθιστά και τους δυο υπεύθυνους και συμμέτοχους στην αιώνια Βασιλεία του Θεού.

Συνεχίζεται…

Ιωάννα Δρακωνάκη - Κρητσωτάκη, 
θεολόγος

Ενορία Ευαγγελίστριας – Λήψη από ελικόπτερο

Κοπή Βασιλόπιτας με τον Κώστα Μακεδόνα 21/1/2018

Χριστουγεννιάτικες μελωδίες από την χορωδία της ενορίας Ευαγγελίστριας Αγίου Νικολάου

Παρασκευή πρόσφορου

     

Επισκέπτες της Ιστοσελίδας

RSS Ορθόδοξος Συναξαριστής

  • Το εορτολόγιο της ημέρας
    ..:: Ορθόδοξος Συναξαριστής ::..Σήμερα 17/08/2019 εορτάζουν:Άγιος ΜύρωνΆγιοι Στράτων, Φίλιππος, Ευτυχιανός και ΚυπριανόςΆγιος Δημήτριος ο Μοναχός από τη Σαμαρίνα της ΠίνδουΆγιοι Παύλος και Ιουλιανή και οι μαζί μ' αυτούς μαρτυρήσαντες Στρατόνικος, Κοδράτος και Ακάκιος οι δήμιοιΆγιοι Θύρσος, Λεύκιος, Κορωνάτος και η συνοδεία τουςΣύναξη της Υπεραγίας Θεοτόκου εν τοις ΑρματίουΌσιος ΑίγλωνΌσιος Ηλίας ο ΝέοςΆγιος Μακάριος ο ΟσιομάρτυραςΌσιος […]
Go To Top