ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΡΟ ΤΗΣ ΧΡΙΣΤΟΥ ΓΕΝΝΗΣΕΩΣ ((ΜΑΤΘ. Α΄, 1-24)

21,Δεκ

«Βίβλος γενέσεως Ιησού Χριστού»

Σε παλιότερες εποχές, πολύς κόσμος προσδοκούσε αυτή την Κυριακή, να βρεθεί στις εκκλησιές, όπου με ιδιαίτερη χαρά θα άκουε τη διήγηση του Ματθαίου με το γενεαλογικό δέντρο του Θεανθρώπου. Τόσες γενεές, τόσες γέννες, τόσα ονόματα, γνωστά και άγνωστα, παράξενα, να παρελαύνουν στην ακοή του, με τόση ιεροπρέπεια, μια φορά κάθε χρόνο συμβαίνει! Για μια εμβάθυνση στα θεία νοήματα και μηνύματά τους, χρειάζεται να σκύψουμε με προσοχή στις περιγραφές των αγίων συγγραφέων, να συντονιστούμε κατά κάποιο τρόπο, με τη σκέψη τους, μα, προπάντων, να ενωτιστούμε καλοπροαίρετα το Λόγο του Θεού.

Παρατηρούμε ότι η ευαγγελική περικοπή χωρίζεται σε δύο μεγάλες ενότητες. Στην πρώτη, που είναι και πιο πλατιά, εκτυλίσσεται η γενεαλογία του Ιησού, από τον Αβραάμ μέχρι τον Ιωσήφ, το θεωρούμενο ως άνδρα της Μητέρας του Χριστού  (Κεφ. 1,1-17).Στη δεύτερη, ο ευαγγελιστής περιγράφει με συντομία τα της Γεννήσεως του Κυρίου(18-25).Καθώς, λοιπόν, ακούμε όλα αυτά τα εβραϊκά ονόματα, αναρωτιόμαστε, γιατί αυτή η αναλυτική γενεαλογία; Ποιους σκοπούς, άραγε, εξυπηρετεί;

Πρώτα-πρώτα πρέπει να σημειώσουμε ότι, τα Ευαγγέλια γράφτηκαν για συγκεκριμένες ποιμαντικές ανάγκες των πρώτων χριστιανικών κοινοτήτων. Έτσι μπορούμε να κατανοήσομε και τις όποιες διαφορές σε όμοιες ευαγγελικές διηγήσεις(λ.χ. με του Λουκά). Στην περίπτωση του Ματθαίου, πρόκειται για χριστιανούς εξ Εβραίων, στους οποίους έπρεπε να τονιστεί ιδιαιτέρως η μεσσιανικότητα του Ιησού  και η εκπλήρωση στο πρόσωπό Του των προφητειών της Παλαιάς Διαθήκης. Με την αναφορά, λοιπόν, των προγόνων του Χριστού, ο ευαγγελιστής θέλει να  κατοχυρώσει την ιστορικότητά Του. Να διαβεβαιώσει για την ανθρώπινη φύση  Του, καθώς, ήδη από τα χρόνια εκείνα υπήρχαν εκείνοι που την αρνούνταν. Μάλιστα θα χρειαστεί και άλλοι Απόστολοι να κάμουν εκτενείς αναφορές στο ίδιο ζήτημα-της ανθρώπινης καταγωγής του Κυρίου. Συγχρόνως, αποδεικνύεται η συνέπεια, η πιστότητα των υποσχέσεων του Θεού προς τον Πατριάρχη Αβραάμ και τον Προφήτη και βασιλιά Δαυίδ. Επεκτείνοντας τη σκέψη μας, θα λέγαμε ότι επαληθεύεται το σχέδιο του Θεού, που γνωστοποιείται από κείνη την αρχαία, την πρώτη υπόσχεσή Του στον Παράδεισο για τη σωτηρία του ανθρωπίνου γένους, το λεγόμενο «Πρωτευαγγέλιο» των Πρωτοπλάστων.

Στη δεύτερη ενότητα, ο ευαγγελιστής περιγράφει με συντομία γεγονότα που σχετίζονται με τη Γέννηση του Χριστού. Εδώ κυριαρχεί η προσωπικότητα του Ιωσήφ, καθώς βιώνει τα υπερφυή γεγονότα. Όμως, ο Κύριος θα βγάλει το δίκαιο και ευσεβή άνθρωπό Του από τα αδιέξοδα. Στην κρίσιμη στιγμή, που σκέφτεται να διώξει την Παναγία, άγγελος Κυρίου θα εμφανιστεί σε όνειρο. Θα τον ενθαρρύνει να την πάρει μαζί του, γιατί, το παιδί που κυοφορεί, είναι καρπός του Αγίου Πνεύματος και είναι Εκείνος που θα φέρει τη σωτηρία του κόσμου. Στο σημείο αυτό, ο Ματθαίος σχολιάζει: Όλα τούτα έγιναν, για να εκπληρωθεί η προφητεία του Ησαΐα, που λέει ότι η Παρθένος θα συλλάβει και θα γεννήσει ένα γιό και θα τον ονομάσουν Εμμανουήλ, που σημαίνει «ο Θεός είναι μαζί μας».        Πόσο ευλογημένες, στ’ αλήθεια, υπήρξαν εκείνες οι στιγμές! Ξυπνώντας ο Ιωσήφ, ο απόγονος του Δαυίδ, είχε πειστεί  ότι «Θεόν γεννήσει η Μαρία ανερμηνεύτως». Γι’ αυτό και στη συνέχεια, «εποίησεν ως προσέταξεν αυτώ ο άγγελος». Με την αγία υπακοή του θα είναι ο «νόμιμος σύζυγος» της Αειπαρθένου Μαρίας. Θα έχει τη μοναδική ευλογία να την προστατεύει και να τη φροντίζει, για να γεννήσει τον Ιησού, το Σωτήρα του κόσμου.

Από την αρχή του, αλλά και στην εξέλιξή του, αυτό το ευαγγελικό ανάγνωσμα υποκρύπτει κάποιες «παραδοξότητες». Έτσι, λ. χ., αναφέροντας «βίβλο γενέσεως», δεν εννοεί, βέβαια, τη Γέννηση μόνο, αλλά την αναφορά του Ευαγγελίου του Ματθαίου και σε πολλά άλλα θέματα από τη ζωή και το έργο του Χριστού, μέχρι τη Σταύρωση και την Ανάστασή Του. Πολλά από τα παράξενα ονόματα υποκρύπτουν κάποιον ιερό συμβολισμό. Μεγάλες προσωπικότητες της Παλαιάς Διαθήκης και Άγιοι της Εκκλησίας μας αξιώθηκαν να έχουν κοινωνία με το Λόγο του Θεού, θείες αποκαλύψεις και να κατατάσσονται στους προγόνους Του. Σ’ αυτούς τους τελευταίους, όμως, ανήκουν και άλλοι, πολύ αμαρτωλοί, ακόμα και ειδωλολάτρες! Τι άλλο, άραγε, δείχνουν αυτά, παρά την άπειρη συγκατάβαση του Κυρίου προς την αμαρτωλότητα και την αθλιότητά μας;

Ας υποκλιθούμε, αγαπητοί μου, μπροστά στο μέγα Μυστήριο της Θείας Ενανθρωπήσεως και στην Αειπάρθενο Μητέρα του Κυρίου, χωρίς να ψάχνουμε απαντήσεις σε όλες τις απορίες μας. Το γεγονός ότι Εκείνος μάς αγαπά, όπως κι όπου κι αν είμαστε και καταδέχεται να μας επισκεφτεί  κάθε στιγμή και να φιλοξενηθεί στις καρδιές μας, αρκεί να το θελήσουμε, θα πρέπει να αποτελεί την πηγή της μεγαλύτερης χαράς της ζωής μας. Καλά Χριστούγεννα!

Νίκος Σιγανός, θεολόγος

Ο “Χερουβικός Ύμνος” όπως ακουγόταν στην ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ μέχρι το 1453

Ενορία Ευαγγελίστριας – Λήψη από ελικόπτερο

Κοπή Βασιλόπιτας με τον Κώστα Μακεδόνα 21/1/2018

Παρασκευή πρόσφορου

     

Επισκέπτες της Ιστοσελίδας

3189625

RSS Ορθόδοξος Συναξαριστής

  • Το εορτολόγιο της ημέρας
    ..:: Ορθόδοξος Συναξαριστής ::..Σήμερα 22/09/2020 εορτάζουν:Άγιος Φωκάς Ιερομάρτυρας ο ΘαυματουργόςΆγιος Φωκάς ο κηπουρόςΆγιοι Ισαάκ και ΜαρτίνοςΌσιος Κοσμάς ο ΖωγραφίτηςΆγιοι Είκοσι Έξι Οσιομάρτυρες ΖωγραφίτεςΟσία Παρασκευή του Σάρωφ - ΝτιβέεβοΠεριττώς αναφέρεται από ορισμένους συναξαριστές η μνήμη της Αγίας Δροσίδος κόρης του Tραϊανού, και των πέντε Kανονικών (βλέπε 22 Μαρτίου).ΑΝΑΓΝΩΣΜΑΤΑ ΗΜΕΡΑΣΑπόστολος: Γαλ. ε´ 11 - 21Ευαγγέλιο: Λουκ. γ´ […]
Go To Top