ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΑ΄ ΤΟΥ ΛΟΥΚΑ (ΙΔ΄,16-24)

14,Δεκ

Καλεσμένοι στο Δείπνο του Κυρίου

Ξέρομε ότι ο Ιησούς, που ενσαρκώνει την ταπείνωση, την κένωση της Τρισηλίου Θεότητας στη γη, ανταποκρινόμενος σε προσκλήσεις ανθρώπων που τον εκτιμούσαν, καθόταν σε διάφορα γεύματα. Σε μια τέτοια περίπτωση δόθηκε η αφορμή να περιγράψει το Μεγάλο Δείπνο της Βασιλείας του Θεού.

Ιδού, λοιπόν, ένας άνθρωπος παραθέτει μεγάλο δείπνο και καλεί πολλούς. Κι ενώ όλα είναι έτοιμα, όλοι οι καλεσμένοι αρνούνται να προσέλθουν, για διάφορους λόγους. Ο ένας, γιατί αγόρασε χωράφι και πρέπει να πάει να το δει. Ο άλλος, γιατί αγόρασε καινούρια ζώα και θέλει να τα δοκιμάσει. Και ο τελευταίος, γιατί προσφάτως έχει παντρευτεί. Ακούγοντας αυτά από τον υπηρέτη του, ο οικοδεσπότης, θυμωμένος τον στέλνει να φωνάξει όλους όσοι βρίσκονται στις πλατείες και στους δρόμους της πόλης-φτωχούς, ανάπηρους, κουτσούς και τυφλούς. Τέλος, βλέποντας πως υπάρχει τόπος, τον στέλνει έξω από τα όρια της πόλης, στους παραδρόμους και στους φράκτες, να τους φέρει με κάθε τρόπο, ώστε να γεμίσει το σπίτι. Και κλείνει, διαβεβαιώνοντας ότι κανείς από τους καλεσμένους στην αρχή δε θα γευτεί το δείπνο!

Πριν προχωρήσουμε, να σημειώσουμε ότι δεν αναφέρει ο Κύριος τυχαία τις τρεις κατηγορίες προσκεκλημένων. Τις δανείζεται από το Δευτερονόμιο, όπου είχε θεσπιστεί η απαλλαγή τέτοιων περιπτώσεων από τη συμμετοχή τους στο πεδίο της μάχης. Όντως πολύ σοφός ο τρόπος και επιτυχής ο «δανεισμός». Μόνο που, στην πρόσκαιρη ζωή μας, ένας άλλος, «αόρατος πόλεμος» διεξάγεται, συνεχής και δύσκολος, από τον οποίο κανείς δεν εξαιρείται! Ποιος, λοιπόν, είναι ο οικοδεσπότης, ποιους καλεί στο Δείπνο, ποιοι απορρίπτουν την πρόσκληση και ποιοι, τελικά, γεύονται τα πλούσια εδέσματα;

 Έχομε δύο εκδοχές. Στην πρώτη, ο Θεός, Δημιουργός και Κύριος του Σύμπαντος, όντας η αληθινή αγάπη, καλεί διαχρονικά όλους τους ανθρώπους, ως «εικόνες» Του, να ομοιάσουν με Κείνον. Να έλθουν κοντά Του και να απολαμβάνουν αιωνίως τα αγαθά Του. Κατά τη δεύτερη, ο Ενανθρωπήσας Υιός και Λόγος του Θεού κάλεσε τους ομοεθνείς Του να μετανοήσουν και να τον αποδεχτούν ως Σωτήρα. Όμως τον απέρριψαν οι Γραμματείς και οι Φαρισαίοι, οι άρχοντες και οι οικονομικά ισχυροί. Με τις επιλογές τους, περιφρονώντας κι απορρίπτοντας την πρόσκληση του Θεού, αποδεικνύονται αγνώμονες και ανόητοι, στερώντας τους εαυτούς τους από την ευκαιρία της σωτηρίας, της αιώνιας Βασιλείας Του.

Αντιθέτως, την πρόσκληση δέχτηκαν οι απλοί Ιουδαίοι, οι άγνωστοι και ταπεινοί, φτωχοί και αγράμματοι, το πλήθος που ακολουθούσε και θαύμαζε το Χριστό. Μετά την Πεντηκοστή, οι Απόστολοι, τηρώντας την εντολή Του, θα κηρύξουν σ’ όλα τα «έθνη», «έως εσχάτου της γης». Κι αυτό συμβαίνει μέχρι σήμερα, με την Ιεραποστολή. Μπορεί, ωστόσο, προσκεκλημένοι να είναι όλοι οι ακροατές του Λόγου του Θεού- οι βαπτισμένοι χριστιανοί. Γι’ αυτό και επιβάλλεται σοβαρός προβληματισμός. Αν, με τη συμμετοχή Του στα γεύματα εκείνων που τον προσκαλούσαν, ο Κύριος δίνει ιδιαίτερη αξία στους ανθρώπους αυτούς, ποιος μπορεί να περιγράψει το βάθος της αγάπης Του, όταν,  ως Οικοδεσπότης, φιλοξενεί τους φίλους Του στο άρρητο Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας, στο οποίο ο Ίδιος αυτοπροσφέρεται, «εις βρώσιν και πόσιν των βροτών»; Μόνον όσοι ενσυνειδήτως γεύονται τα πλούσια εδέσματα της Θείας Λειτουργίας, γνωρίζουν την αξία τους. Και, έχοντας γνώση της προσωπικής τους αναξιότητας, αλλά και της προσωρινότητας όλων των φαινομένων, προσβλέπουν στην αγάπη του Ερχόμενου Κυρίου. Προσδοκούν την Ανάσταση των νεκρών και το Συμπόσιο των Εσχάτων.

Την Παραβολή του ευαγγελιστού Λουκά έρχεται να συμπληρώσει η περιγραφή του Ματθαίου, σύμφωνα με την οποία, ο Βασιλιάς διατάσσει να εκδιώξουν κάποιον, που δε φοράει το κατάλληλο ένδυμα του γάμου. Και ο Παύλος λέει ότι «ος αν εσθίη τον άρτον τούτον ή πίνη το ποτήριον του Κυρίου αναξίως, ένοχος έσται του σώματος και του αίματος του Κυρίου…Ο γαρ εσθίων και πίνων αναξίως, κρίμα εαυτώ εσθίει και πίνει, μη διακρίνων το σώμα του Κυρίου» (Κορ. Α΄, Ια΄, 27-30). Κι επειδή ουδείς είναι άξιος να μετέχει των αχράντων Μυστηρίων, ας φροντίζουμε τουλάχιστον να μιμούμαστε τον Κύριο, που πρώτος μάς έδωσε  το παράδειγμα της αληθινής ταπείνωσης, της αγάπης, της συγχωρητικότητας και καλούσε συνεχώς με το κήρυγμα μετανοίας.

Κυριακή των Προπατόρων: όλων των δικαίων της Παλαιάς Διαθήκης που προετοίμασαν το δρόμο του Λυτρωτή. Όχι μόνο αυτοί, αλλά και όλοι όσοι πίστεψαν στον Κύριο με την εις Άδου Κάθοδόν Του, θα απολαμβάνουν τα αγαθά της Βασιλείας Του. Έρχονται τα Χριστούγεννα! Μέσα σε πολλή φτώχεια, πείνα, ψύχος, βαρβαρότητα και τη σκληροκαρδία των ισχυρών της γης. Πέρα από την εμπορικότητα, την τυπολατρία και τον καταναλωτισμό, ας ετοιμαστούμε να συμμετάσχουμε θεοσεβώς στο Μεγάλο Δείπνο της ανεξάντλητης αγάπης του ταπεινωμένου και διωκομένου Χριστού.

Νίκος Σιγανός, θεολόγος

Ενορία Ευαγγελίστριας – Λήψη από ελικόπτερο

Κοπή Βασιλόπιτας με τον Κώστα Μακεδόνα 21/1/2018

Παρασκευή πρόσφορου

     

Επισκέπτες της Ιστοσελίδας

3118520

RSS Ορθόδοξος Συναξαριστής

  • Το εορτολόγιο της ημέρας
    ..:: Ορθόδοξος Συναξαριστής ::..Σήμερα 21/01/2020 εορτάζουν:Όσιος Μάξιμος ο ΟμολογητήςΆγιος Νεόφυτος ο ΜάρτυραςΑγία ΑγνήΆγιος Μάξιμος ο ΓραικόςΌσιος Ζώσιμος επίσκοπος ΣυρακουσώνΆγιοι Ευγένιος, Ουαλεριανός, Κάνδιδος και Ακύλας οι εκ ΤραπεζούνταςΣύναξη της Αγίας ΕιρήνηςΆγιοι Τέσσερις ΜάρτυρεςΌσιος Νεόφυτος Προσμονάριος της Μονής ΒατοπαιδίουΆγιος Αναστάσιος ο ΜάρτυραςΆγιος ΠάτροκλοςΆγιοι Πάντες Μάρτυρες από του Πρωτομάρτυρα Στέφανου μέχρι σήμεραΌσιος Απολλώνιος ο ΑναχωρητήςΣύναξη της Υπεραγίας Θεοτόκου […]
Go To Top