ΚΥΡΙΑΚΗ Ι΄ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΠΕΝΤΗΚΟΣΤΗ (Ματθ.ΙΖ΄,14-23)

13,Αύγ

Σταυροαναστάσιμη πορεία

          Πολλά μυστήρια περιβάλλουν τον άνθρωπο, μέσα σ’ έναν κόσμο, όπου διάφορες αόρατες δυνάμεις συμπλέκονται, τον επηρεάζουν και δυσκολεύουν τη ζωή του, ώστε να μοιάζει με αθώο πουλί που έπεσε από τον ουρανό σε ένα βάλτο γεμάτο λασπόνερα και βάτους. Η σημερινή διήγηση έρχεται να δώσει ελπίδα σ’ όσους αισθάνονται να παλεύουν αβοήθητοι και ίσως να καταφεύγουν σε μέσα και ενέργειες εντελώς απαράδεκτες για μέλη της Εκκλησίας.

 Μόλις ο Κύριος είχε κατεβεί από το Θαβώρ, όπου οι τρεις μαθητές Του είχαν γίνει μάρτυρες της Μεταμορφώσεως, κι ένας τραγικός πατέρας έρχεται και πέφτοντας στα πόδια τον παρακαλεί να θεραπεύσει το γιο του, που σεληνιάζεται, υποφέρει και πολλές φορές πέφτει στη φωτιά και στο νερό. Μάλιστα-λέει- τον έφερα στους μαθητές Σου και δεν μπόρεσαν να τον γιατρέψουν. Kι ο Ιησούς απαντά: «Ω γενιά άπιστη και διεφθαρμένη, ως πότε θα είμαι μαζί σας και θα σας ανέχομαι»; Και προστάζει να φέρουν μπροστά του το παιδί. Διατάσσει το δαιμόνιο να φύγει κι αυτό βγήκε αμέσως ουρλιάζοντας. Ο νέος έπεσε κάτω σα νεκρός, ώστε να νομίσουν πολλοί ότι πέθανε! Μα ο Κύριος τον έπιασε από το χέρι, τον σήκωσε, κι αυτός στάθηκε όρθιος, γερός και δυνατός! Αργότερα οι μαθητές ρώτησαν εμπιστευτικά το Χριστό γιατί δεν μπόρεσαν αυτοί να διώξουν το δαιμόνιο. «Εξαιτίας της απιστίας σας»-τους λέει-«και σας διαβεβαιώνω ότι, αν έχετε πίστη σαν ένα κόκκο σιναπιού, θα πείτε σ’ αυτό το βουνό πήγαινε εκεί και θα πάει. Και τίποτα δε θα είναι αδύνατο για σάς. Αλλά, αυτό το δαιμονικό γένος δε βγαίνει παρά μόνο  με προσευχή και νηστεία»!

          Ακούγοντας για τη Μεταμόρφωση του Χριστού και με πρόσφατο τον εορτασμό της, η σκέψη μας αυθόρμητα πηγαίνει στο  ευλογημένο βουνό, όπου οι πιο αγαπημένοι μαθητές είχαν τη μοναδική ευκαιρία να απολαύσουν την απερίγραπτη δόξα Του. Ήταν τόσο ελκυστικό εκείνο φως, που νόμισαν ότι θα μπορούσαν να μείνουν για πάντα σ’ αυτό το τοπίο! Κι αν αυτό ήταν αδύνατο, η μοναδική εμπειρία τους αποκάλυψε ένα ελάχιστο της άρρητης πραγματικότητας που πρόκειται να βιώσουν όσοι θα βρεθούν κοντά στον Κύριο μετά την ένδοξη και φρικτή Δευτέρα Του Παρουσία!

          Ωστόσο, τι γίνεται εδώ, σε τούτη τη ζωή, που εν πολλοίς θυμίζει την Κοιλάδα του Κλαυθμώνος; Στη θέση του δυστυχισμένου εκείνου πατέρα θα μπορούσε να βρίσκεται ο καθένας μας. Το πανάρχαιο, διαχρονικό «Πρόβλημα του Κακού», για πολλοστή φορά προβάλλει μπροστά μας. Μέγα μυστήριο, συχνά συγκλονιστικό, ξεπερνάει την ανθρώπινη λογική, ενώ συχνά διαλύει ατομικά και συλλογικά οράματα, στόχους, όνειρα, προσδοκίες. Οι αρχαίοι λαοί προσωποποιούσαν το κακό, δημιουργώντας αναρίθμητα «πνεύματα», αγαθά ή πονηρά, τα οποία με πολλούς τρόπους λάτρευαν και προσπαθούσαν να εξευμενίσουν. Ο μοντέρνος άνθρωπος συνήθως τα απορρίπτει όλα, νομίζοντας ότι η Επιστήμη θα λύσει όλα τα προβλήματά του. Όμως, οι πιστοί γνωρίζουν καλά ότι ο Θεός δε δημιούργησε τίποτε κακό, αλλά, το αντίθετο: έναν κόσμο «καλό λίαν». Κι ο ύψιστος στόχος μας δεν πρέπει να είναι η σωματική υγεία («πάνω απ’ όλα», λέμε συνήθως), αλλά η σωτηρία μας, η ένωσή μας με το Θεό, η θέωσή μας. Γι’ αυτό κι Εκείνος επιτρέπει τις ασθένειες και παραχωρεί τις δοκιμασίες, σαν «φάρμακα καθαρτικά», που λειτουργούν για το καλό μας.

          Η σημερινή διήγηση φέρνει ενώπιόν μας κι ένα άλλο, ίσως μεγαλύτερο πρόβλημα: την απιστία. Ο Κύριος βεβαιώνει ότι, όχι μόνο οι μαθητές δεν είχαν προχωρήσει στη δυνατή πίστη, αλλά κι ο τραγικός πατέρας κι ο λαός ολόκληρος αποτελούν την «άπιστη και διεστραμμένη γενεά»! Άραγε, θα χαρακτήριζε διαφορετικά τη δική μας, υποτιθέμενη, «χριστιανική» κοινωνία; Τα σκάνδαλα που διαρκώς έρχονται στη δημοσιότητα, η πολυπρόσωπη διαφθορά, τα ειδεχθή εγκλήματα, οι απίθανες προλήψεις και δεισιδαιμονίες και γενικά, η διάδοση του Αποκρυφισμού, πώς δικαιολογούνται; Μα, ποια άλλη απόδειξη της απιστίας των χριστιανών να επικαλεστούμε, από το φόβο, τη  κατασυκοφάντηση τη Θείας Κοινωνίας, που, κατά τους Πατέρες, είναι «φάρμακο αθανασίας»; Λοιπόν, πού αλλού να αναζητήσει κανείς τη βαθύτερη αιτία των κακών, παρά στην απιστία και στη διατάραξη των σχέσεων του ανθρώπου με το Θεό, που συνεπάγεται και τη διάσπαση των σχέσεων με τους συνανθρώπους μας και με το φυσικό περιβάλλον, με όλα τα δεινά που ζούμε;

Πίστη, προσευχή, νηστεία προτείνει ο Χριστός για την αντιμετώπιση των δαιμονίων, των ασθενειών, των πειρασμών της ζωής μας! Ας μην σκοντάψουμε στις ιδέες της «ατομικής» ευσέβειας και σωτηρίας, που αντιμάχονται τον Ελληνορθόδοξο κοινοτισμό μας. Σε άλλες παραδόσεις, το Κακό αντιμετωπίζεται μοιρολατρικά. Αλλά, είναι διέξοδος η απαισιοδοξία; Μετά τη Μεταμόρφωση, ο Κύριος πορευόταν προς τα Πάθη. Γι’ αυτό και προετοίμαζε τους μαθητές, προαναγγέλλοντας μαζί και την Ανάστασή Του: την εσχάτη απάντηση για την υπέρβαση του πόνου και την τελική καταξίωση του δικού μας αγώνα. Των μικρών και μεγάλων «σταυρών» μας.  «Πάσχα του Καλοκαιριού»: «Καλή Παναγιά». Η Παναγιά μαζί μας!

Νίκος Σιγανός, θεολόγος

Ο “Χερουβικός Ύμνος” όπως ακουγόταν στην ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ μέχρι το 1453

Ενορία Ευαγγελίστριας – Λήψη από ελικόπτερο

Κοπή Βασιλόπιτας με τον Κώστα Μακεδόνα 21/1/2018

Παρασκευή πρόσφορου

     

Επισκέπτες της Ιστοσελίδας

3223902

RSS Ορθόδοξος Συναξαριστής

  • Το εορτολόγιο της ημέρας
    ..:: Ορθόδοξος Συναξαριστής ::..Σήμερα 22/01/2021 εορτάζουν:Άγιος Τιμόθεος ο ΑπόστολοςΆγιος Αναστάσιος ο Πέρσης ο ΟσιομάρτυραςΆγιοι Μανουήλ Επίσκοπος, Γεώργιος Επίσκοπος Δεβελτού, Πέτρος Επίσκοπος, Λέων Επίσκοπος Νικαίας, Γαβριήλ, Σιώνιος, Ιωάννης, Λέων, Πάροδος Πρεσβύτερος και άλλοι τριακόσιοι εβδομήντα επτά ΜάρτυρεςΌσιος Αναστάσιος ο ΔιάκονοςΌσιος Ιωσήφ ο ηγιασμένος ο Σαμάκος Όσιος Μακάριος εκ ΡωσίαςΆγιος Ιωάσαφ Φωτιστής της ΑλάσκαςΕύρεσις της Ιεράς Εικόνας […]
Go To Top