Δ΄ ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΝΗΣΤΕΙΩΝ (Μάρκ. Θ΄, 17-31)

04,Απρ

Με την πίστη στο Χριστό κατά των δυνάμεων του Σκότους

Από τα αρχαιότατα χρόνια, σ’ όλες τις κοινωνίες και σ’ όλες τις εποχές οι άνθρωποι πίστευαν στην ύπαρξη των πνευμάτων. Στην εποχή μας επικρατεί μεγάλη σύγχυση, καθώς πολλοί  αγνοούν τη διδασκαλία της Εκκλησίας και ταλαιπωρούνται με απίθανες δεισιδαιμονίες και προλήψεις. Κι όμως, η Αγία Γραφή και οι εμπειρίες των Αγίων δεν αφήνουν περιθώρια για πλάνες. Στη σημερινή περικοπή, όπως και σε πολλές άλλες παρόμοιες, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι πρόκειται για τη δράση του Διαβόλου, τη δύναμη του οποίου  ήρθε να καταργήσει ο Χριστός.

Ιδού, λοιπόν, τα κυριότερα σημεία της ευαγγελικής περικοπής: Ένας άντρας έρχεται με το δαιμονισμένο γιο του στον Ιησού, που στιγματίζει την απιστία και εξαίρει τη δύναμη της πίστης. Ο δυστυχισμένος πατέρας ομολογεί την ολιγοπιστία του και τον παρακαλεί να τον βοηθήσει. Εκείνος διατάσσει το πονηρό πνεύμα κι αυτό, ταράσσοντας τρομερά το νέο, εξαφανίζεται με ταχύτητα αστραπής! Στη συζήτηση που ακολουθεί με τους μαθητές, ο Κύριος τονίζει τη θαυματουργό δύναμη της νηστείας και της προσευχής. Τέλος, καθώς πορεύονται προς τη Γαλιλαία, τους προειδοποιεί για τα Πάθη και την Ανάστασή Του.

Στα ευαγγέλια πολλοί άνθρωποι έρχονται να συναντήσουν τον Κύριο, όχι μόνο για να ακούσουν το ζωοφόρο λόγο Του, αλλά και να θεραπευτούν, είτε οι ίδιοι, είτε, όπως  στη σημερινή διήγηση, το παιδί ή κάποιος συγγενής τους. Γιατί, λοιπόν, ο Κύριος χαρακτηρίζει άπιστη τη γενιά τους; Τί σημαίνει αληθινή πίστη; Είναι προφανές ότι η πίστη του τραγικού πατέρα είναι λειψή, καχεκτική.  Όπως γράφει ο Κωστής Μπαστιάς, ζούσε στο δραματικό κλίμα της μικρής, σχετικής πίστης. Πρόκειται, ουσιαστικά, για το αιώνιο δράμα της ανθρώπινης ολιγοπιστίας. «Είναι το πιστεύω της άπιστης και μοιχαλίδας γενιάς. Είναι το πιστεύω της λογικής, της ιστορίας, της επιστήμης. Το πιστεύω αυτό δεν έχει καμιά σχέση με την απόλυτη, καθολική πίστη, που είναι στάση υπερλογική»(«Κυριακοδρόμιον, σελ.76-77).

  Ο τραγικός πατέρας  είναι σα να εκπροσωπεί διαχρονικά την ανθρωπότητα, που και σήμερα παραδέρνει σε εγκόσμιες αλλόκοτες πίστεις, ιδέες, κανόνες, δικαιώματα, συστήματα, όνειρα και οράματα, εν πολλοίς άπιαστα, ίσως και δαιμονικά, βιώνοντας την άβυσσο του κενού της πίστης στον Τριαδικό Θεό. Η πίστη που μας ζητάει ο Κύριος- με έργα έμπρακτης αγάπης ενεργούμενη- είναι η πίστη των Αποστόλων, των Μαρτύρων, των Ομολογητών, των Πατέρων-όλων των Αγίων. Η δύναμή της, εκπληκτική, από την καθημερινή μας ζωή μέχρι τα μεγάλα υπαρξιακά ζητήματα-θανάτου και ζωής. Όμως, η σωστή, ενσυνείδητη πίστη, δώρο του Πνεύματος, κατακτιέται με κόπο πολύ, ως άθλημα αγάπης και ελευθερίας.

Ξέρομε ότι ο Εωσφόρος, που και τον Κύριο έβαλε σε δοκιμασία με τους τρείς Πειρασμούς, είναι πρόσωπο αόρατο, σκοτεινό, με άγνωστο αριθμό πονηρών πνευμάτων να τον υπηρετούν στο καταχθόνιο έργο του, καθώς επιβουλεύεται το σχέδιο του Θεού για τη σωτηρία των ανθρώπων. Εχθρός του Χριστού, αιώνιος αντίπαλος των χριστιανών, ενεργεί ως παράσιτο και κατά παραχώρηση του Θεού επηρεάζει τη ζωή  και τα καλά έργα των ανθρώπων. Φρίττομε και πονούμε, και μόνο αναλογιζόμενοι το μαρτύριο των ανθρώπων με δαιμονισμό και στην εποχή μας. Ο Άγιος Παΐσιος διηγείται πολλές εκπληκτικές εμπειρίες του από ανθρώπους με δαιμονικές ενέργειες και φωτίζει πολύ σοβαρά το φαινόμενο των δαιμονισμένων (Λόγοι, Γ΄). Όμως, μετά την Ανάσταση του Κυρίου η δύναμη του Διαβόλου έχει περιοριστεί. Οι πιστοί, με τη Χάρη του Θεού και με όλα τα πνευματικά όπλα που απλόχερα παρέχει η Εκκλησία, αντιμάχονται το Διάβολο και τα όργανά του. Κι έτσι θα πορεύονται, μέχρι την τελική ήττα και τον καταποντισμό του στην Κόλαση, κατά την Αποκάλυψη του Ιωάννη.

Ο Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς λέει: «Χρειάζεται προσευχή και νηστεία, για να φύγει από μέσα μας το κακό. Όταν από την ψυχή αποκρούονται οι προσβολές του πονηρού με την προσοχή, την κατά Θεόν λύπη, τη νηστεία και την προσευχή, τότε συμμετέχει ολόκληρος ο άνθρωπος στην αγιοσύνη…Ας προσέχουμε κι εμείς, αδελφοί, να καθαρίσουμε τις καρδιές μας από κάθε μολυσμό. Ας επιθυμήσουμε να κατοικήσει μέσα μας ο αγιασμός, η προσευχή, η κατάνυξη και η ειρήνη…Αξίζει να κάνουμε τα πάντα, για να φτάσουμε σε εκείνη την πνευματική θέα, που ο Κύριος υποσχέθηκε στους καθαρούς στην καρδιά («ΣΤΥΛΟΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ», Μάρτιος 2019). Σε συνθήκες δύσκολες, σε καιρούς «αποστασίας», ο Άγιος Ιωάννης, συγγραφέας της «Κλίμακας»-του κορυφαίου βιβλίου της πνευματικής ζωής-που ασκήτεψε σκληρά στην Έρημο του Σινά και γιορτάζει αυτή την Κυριακή, έρχεται να μας ενθαρρύνει στον αγώνα μας κατά της αμαρτίας, των παθών και των δυνάμεων του Σκότους. Από την ολιγοπιστία, στην πίστη, που τα δύσκολα και ακατόρθωτα κάνει εύκολα και προσιτά. Με άγρυπνη τη συνείδηση, ανάβοντας το φως του Χριστού στα σκοτάδια του κόσμου- η απεγνωσμένη «σιωπηλή κραυγή» μιας ανόητης, αλλοπρόσαλλης και αμαρτωλής γενεάς: «Πιστεύω Κύριε, βοήθει μοι τη απιστία»!

Νίκος Σιγανός, θεολόγος

Ενορία Ευαγγελίστριας – Λήψη από ελικόπτερο

Κοπή Βασιλόπιτας με τον Κώστα Μακεδόνα 21/1/2018

Παρασκευή πρόσφορου

     

Επισκέπτες της Ιστοσελίδας

3093578

RSS Ορθόδοξος Συναξαριστής

  • Το εορτολόγιο της ημέρας
    ..:: Ορθόδοξος Συναξαριστής ::..Σήμερα 18/11/2019 εορτάζουν:Άγιος ΠλάτωναςΆγιος ΡωμανόςΆγιος Αναστάσιος ο Νεομάρτυρας από την Παραμυθιά της ΗπείρουΆγιο ΝήπιοΆγιος Ρωμανός από την ΠαλαιστίνηΆγιοι Ζακχαίος ο Διάκονος και ΑλφαίοςΑνακομιδή Ιερών Λειψάνων του Αγίου Κοσμά του Πρώτου του Βατοπαιδινού του ΟσιομάρτυραΌσιος Βασίλειος
Go To Top