Γ΄ ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΑΤΘΑΙΟΥ (Ματθ. Στ΄22-33)

07,Ιούλ

«Κύριε, φώτισόν μου το σκότος»

«Όπως τα μάτια είναι τα παράθυρα, από τα οποία μπαίνει το φως στο σώμα του ανθρώπου, έτσι υπάρχει το εσωτερικό φως,  της ψυχής, που δεν πρέπει να σκοτεινιάσει. Κανείς δεν μπορεί να δουλεύει σε δυο αφεντικά. Δεν μπορείτε να δουλεύετε στο Θεό και στο Μαμωνά. Γι’ αυτό σας λέω να μη φροντίζετε υπερβολικά για την τροφή και το ντύσιμο του σώματος, αφού η ψυχή αξίζει πολύ περισσότερο. Κοιτάξετε τα πτηνά του ουρανού και τα κρίνα του αγρού πώς τα φροντίζει ο ουράνιος Πατέρας σας και πόσο όμορφα είναι. Πόσο μάλλον δε θα φροντίσει εσάς! Μη νοιάζεστε πάρα πολύ για το αύριο, όπως κάνουν οι ειδωλολάτρες. Πρώτα να ζητάτε τη Βασιλεία του Θεού και τη δικαιοσύνη Του και θα αποκτήσετε όλα τα άλλα αγαθά»!

           Ο λόγος του Χριστού, γλυκύς, απλός και συγχρόνως βαθυστόχαστος, διαπερνά τους αιθέρες κι ομορφαίνει τους λόφους της Γαλιλαίας, από την πρώτη στιγμή της δημόσιας δράσης Του.  Τα πλήθη που τον ακολουθούν δε χορταίνουν να τον ακούνε. Ένας δρόμος καινούργιος ανοίγεται, εντελώς διαφορετικός από κείνον που οι περισσότεροι άνθρωποι ακολουθούν καθώς, κυνηγώντας την «ευτυχία», αλλά σε λαθεμένο προσανατολισμό, παγιδεύονται ολοένα και περισσότερο σε «λαβυρίνθους» και αδιέξοδα που δεν έχουν τελειωμό. Ο Χριστός, το  Φως το αληθινό, δημιούργησε το υλικό φως που διαχέεται στο Σύμπαν κι έδωσε τους πνευματικούς «λαμπτήρες» στον άνθρωπο, ώστε, όταν λειτουργούν σωστά, να καταυγάζεται ο εσωτερικός του κόσμος και αυτός να κατευθύνεται προς το Θεό-τον ανώτερο προορισμό του. Σήμερα, διάφοροι Γκουρού και αυτόκλητοι «μεσσίες» της «Νέας Εποχής», μιλούν για «εσωτερικότητα», «φώτιση», «λύτρωση», «σωτηρία». Αλλά, ποιος μας εγγυάται ότι δεν πρόκειται για «παγίδες» του Διαβόλου, ο οποίος, σύμφωνα με την Αγία Γραφή, μετασχηματίζεται σε «φωτεινό άγγελο» και «περιπατεί σα λιοντάρι βρυχώμενο, ζητώντας ποιο να καταπιεί»;

Οι Άγιοι Πατέρες χαρακτηρίζουν το νου ως «οφθαλμό» της ψυχής, «παράθυρο» στη θέα του Θεού. Όταν λοιπόν ο Χριστός μιλάει για το «εν σοι φως», εννοεί τον καθαρό νου, μα και την καρδιά, που κοντά Του καθαίρεται, λαμπρύνεται, ελευθερώνεται από τα ψυχοκτόνα πάθη και μοσχοβολάει την ευωδία της Χάρης του Θεού. Ο Άγιος Νικόλαος Βελιμίροβιτς γράφει: «Όσο ο νους μας προσεγγίζει τον Κύριο Ιησού Χριστό, τόσο καθαρότερος γίνεται. Και μαζί με το νου μας καθαρίζεται η καρδιά κι η ψυχή μας, φωτίζονται περισσότερο, γίνονται λαμπερές κι αποκτούν μεγαλύτερη αντίληψη. Όταν ο νους απομακρύνεται από το Θεό, τον αρνιέται ή τον βλασφημεί, τότε το κερί της ψυχής σβήνει…Ο οδηγός της παρεκκλίνει από το δρόμο του και πέφτει σε λάκκο…Μέσα της ξεσπά ανταρσία, οδεύει στα τυφλά και παραπατά, ωσότου ο άνθρωπος πέσει στο σκοτάδι της απελπισίας…Μόνο με το μάτι του Χριστού μπορούμε να δούμε τα πράγματα όπως είναι, τόσο στον ουρανό όσο και στη γη, τόσο στους ανθρώπους όσο και στην υπόλοιπη πλάση. Γι’ αυτό και θα είναι πολύ πιο σκληρό στους ανθρώπους που τους έχει δοθεί η δυνατότητα να βλέπουν με το μάτι του Χριστού και δεν το κάνουν» («ΟΜΙΛΙΕΣ Δ΄», σελ.57, 60).

Ο Ιησούς λέει ότι δεν μπορούμε να δουλεύομε σε δυο κυρίους-στο Θεό και στο Διάβολο-γιατί θα προδώσουμε τον ένα. Οι αρχαίοι Φοίνικες είχαν ένα είδωλο με το όνομα Μαμωνάς, που το προσκυνούσαν ως «θεό του πλούτου». Και σήμερα βλέπουμε πόσο εύκολα μας παγιδεύουν οι βιοτικές μέριμνες, δημιουργούν αδιέξοδα, ασθένειες, άγχη, ακόμα και θανάτους. Αλλά, μη νομίσουμε ότι ο Χριστός μάς προτρέπει σε πλήρη περιφρόνηση, σε «φυγή» από τον κόσμο. Ξέρομε βέβαια ότι πολλές φορές κατέκρινε έντονα τους πλούσιους κι ότι η φιλαργυρία στην Καινή Διαθήκη θεωρείται βαριά «ασθένεια», αιτία πολλών άλλων δεινών. Χαρακτηρίζεται ως «ειδωλολατρία». Και πάλι ο Άγιος Νικόλαος παρατηρεί ότι το πάθος του πλουτισμού προκαλεί πολλές άλλες αμαρτίες, όπως: ψέμα, κλοπή, λαγνεία, ψευδορκία, φθόνο, μίσος, μέθη, χαρτοπαιξία, φιληδονία, μοιχεία, φόνους. Ο Κύριος κατακρίνει την υποδούλωση στο χρήμα και στο Διάβολο, καθώς και την αυτοθεοποίησή μας.

Τώρα, για να μας απεγκλωβίσει από την πλεονεξία και τις υπερβολικές φροντίδες για τα εγκόσμια και τα υλικά αγαθά, θέλει να στρέψει την προσοχή μας προς την άλογη Κτίση, που λειτουργεί με βάση τους Νόμους που έθεσε ο Θεός. Εκείνος, ως Πατέρας, ζητάει την άδολη αγάπη μας και την πλήρη εμπιστοσύνη μας στην Πρόνοιά Του. Έτσι, θα καταπολεμούμε το άγχος, τον εγωκεντρισμό, τις ανασφάλειες, τους φόβους, τις αγωνίες. Σε εποχή αλλεπάλληλων οικονομικών κρίσεων, με τις μεγάλες κοινωνικές ανισότητες και την  παντοδυναμία-μάλλον, βαρβαρότητα- των Αγορών, το μήνυμα του Ευαγγελίου γίνεται ολοένα και πιο επίκαιρο. Μακάρι όλοι οι χριστιανοί να έχομε το φωτισμό του Αγίου Πνεύματος και της ψυχής, τη Χάρη και την πίστη, για να μπορούμε να μεταδίδουμε το Φως του Χριστού στα σκοτάδια του κόσμου. Πρώτη, λοιπόν, επιδίωξη και προτεραιότητά μας, αίτημα συνεχές, κατά την προτροπή Του, ας είναι η Βασιλεία του Θεού, που εγκαινιάστηκε με την Ενανθρώπησή Του, βιώνεται στην Εκκλησία, αλλά θα αποκαλυφθεί στην πληρότητά της  με τη Δευτέρα Παρουσία, εις τους αιώνας. Αμήν!

Νίκος Σιγανός, θεολόγος

 

 

 

 

Ενορία Ευαγγελίστριας – Λήψη από ελικόπτερο

Κοπή Βασιλόπιτας με τον Κώστα Μακεδόνα 21/1/2018

Χριστουγεννιάτικες μελωδίες από την χορωδία της ενορίας Ευαγγελίστριας Αγίου Νικολάου

Παρασκευή πρόσφορου

     

Επισκέπτες της Ιστοσελίδας

RSS Ορθόδοξος Συναξαριστής

  • Το εορτολόγιο της ημέρας
    ..:: Ορθόδοξος Συναξαριστής ::..Σήμερα 24/08/2019 εορτάζουν:Άγιος Ευτυχής Ιερομάρτυρας μαθητής του Αγίου Ιωάννη ΘεολόγουΆγιος Κοσμάς ο ΑιτωλόςΑνακομιδή Ιερών Λειψάνων του Αγίου Διονυσίου του ΖακυνθινούΆγιος ΤατίωνΌσιος Γεώργιος ο Λιμνιώτης, ο ΟμολογητήςΌσιος Αρσένιος ο θαυματουργόςΑνακομιδή Ιερών Λειψάνων του Αγίου Πέτρου Μητροπολίτη ΜόσχαςΌσιος Αριστοκλής ο Αθωνίτης
Go To Top